Sökning: "stötta elever med lässvårigheter"

Visar resultat 11 - 15 av 21 uppsatser innehållade orden stötta elever med lässvårigheter.

  1. 11. Läsförståelsens betydelse för elevers lärande i matematik : En undersökning av matematiklärares undervisningsstrategier för elever med dyslexidiagnos

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Lina Andersson; [2020]
    Nyckelord :Dyslexidiagnos; matematik; lärares erfarenheter; svårigheter; socialsemiotiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat att elever med dyslexidiagnos har fler svårigheter än att bara lässvårigheter, de har även matematiska svårigheter som exempelvis textuppgifter eller förståelsen för positionssystemet som drabbar deras inlärning av de matematiska förmågorna. Kombinationen av lässvårigheter och matematiska textuppgifter skapar bekymmer för dyslektiker som först har svårt att avkoda texter och sedan förväntas klara av att återberätta vad texten handlar om samt inta förståelse. LÄS MER

  2. 12. Vilka interventioner kan förbättra läsförståelsen hos elever med ADHD? : -En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Rebecca Andersson; [2019]
    Nyckelord :ADHD; grundskolan; lässvårigheter; läsförståelse; interventioner; metoder; arbetssätt; strategier;

    Sammanfattning : Elever med diagnosen ADHD har samtidigt ofta andra svårigheter. En bristande läsförståelse är en sådan vanligt förekommande svårighet. Syftet med denna uppsats var därför att undersöka vilka interventioner som kan stärka läsförståelsen hos dessa elever. LÄS MER

  3. 13. Att kämpa över trösklar : En intervjustudie om hur speciallärare motiverar elever att ta sig vidare ur motgångar i läsinlärningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Yvonne Andersson; [2019]
    Nyckelord :läsutveckling; lässvårigheter; läsmotivation; motivation; stöttning;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur speciallärare motiverar elever att kämpa för att ta sig förbi de hinder som finns i läsutvecklingen. Jag har utgått från frågeställningarna Hur gör speciallärare för att motivera elever som kämpar med sin läsning? och Vilken typ av motivation används för att stötta eleverna att kämpa vidare med sin läsning? Jag har gjort en kvalitativ intervjustudie där jag analyserat det insamlade materialet genom en tematisk analys. LÄS MER

  4. 14. Bokhunden som anpassning för elever i åk F-3 med lässvårigheter inom svenska : En kvalitativ studie om bokhunden som anpassning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Zandra Åsenlund; [2019]
    Nyckelord :Svenska; lågstadiet; lässvårigheter; anpassning; bokhund; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka F-3 lärares svenskämnesdidaktiska uppfattningar om sina erfarenheter av bokhund som kompensatorisk anpassning för elever i läs- och skrivsvårigheter.  I bakgrunden presenteras bokhundens historia, bokhundens roll inom skolan samt hur dagens skola fungerar. LÄS MER

  5. 15. Hur kan läsutvecklingen underlättas för elever med dyslexi? : En sammanfattande analys av hur lärare kan arbeta för att stötta elever med dyslexi i deras läsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Elin Andersson; Lisa Frank; [2019]
    Nyckelord :dyslexi; läsning; läsutveckling; år F-3;

    Sammanfattning : En av de grundläggande kunskaperna alla elever ska kunna efter en avslutad skolgång är att läsa. Det är skolans uppgift att se till att det sker. Ett särskilt ansvar finns då hos varje lärare att stötta och hjälpa elever med lässvårigheter. Vi ansåg därav att det var av stor vikt att undersöka hur lärare kan göra just det. LÄS MER