Sökning: "stimulera personal"

Visar resultat 1 - 5 av 104 uppsatser innehållade orden stimulera personal.

  1. 1. Ett sätt att nå flera nivåer av rörelse samtidigt: Fysioterapeuters erfarenheter av att arbeta med Hästunderstödd terapi

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering

    Författare :Matilda Uggla; [2023]
    Nyckelord :Equine assisted therapy; Equine assisted interventions; physiotherapy; movement; evidence-based practice; health promoting; qualitative method; Hästunderstödd terapi; Hästunderstödda insatser; Fysioterapi; Rörelse; evidensbaserad praktik; hälsofrämjande; kvalitativ metod;

    Sammanfattning : Introduktion: Hästunderstödd terapi (HUT) är ett växande kunskapsområde där studier visat välgörande effekter i flertalet patientgrupper. Att beskriva HUT generellt har försvårats av metodologiska orsaker. LÄS MER

  2. 2. Undersköterskors erfarenheter av systematisk handledning i omvårdnad : En kvalitativ intervjustudie vid SÄrskilt BOendeför äldre.

    Magister-uppsats, Jönköping University/HHJ, Institutet för gerontologi

    Författare :Hanna Mikaelsson; [2023]
    Nyckelord :Undersköterskor; äldre personer; moralisk stress; handledning; etiska dilemman; omvårdnad;

    Sammanfattning : Bakgrund: Undersköterskor i äldreomsorgen arbetar med omvårdnad i direkt relation med äldre personer. Yrket kräver flera olika kompetenser och färdigheter. Etiska dilemman uppkommer som en utmaning i undersköterskans arbete. LÄS MER

  3. 3. Towards Navigational Aids using Augmented Reality for People with Alzheimer’s Disease in Outdoor Environments : A user study using HoloLens 2 around a University campus

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Léa Prémont; [2023]
    Nyckelord :Augmented reality; Alzheimer’s disease; Navigation; Assistive technology; HoloLens 2; Optical See-Through; Localization; Kalman filter; Hologram; TLX; SUS; Réalité augmentée; Alzheimer; Navigation; Technologie d’assistance; HoloLens 2; Optical See-Through; Localisation; Filtre de Kalman; Hologramme; TLX; SUS; Förstärkt verklighet; Alzheimers sjukdom; Navigering; Tekniska hjälpmedel; HoloLens 2; Optisk genomskinlighet; Lokalisering; Kalman-filter; Hologram; TLX; SUS;

    Sammanfattning : This paper investigates the potential of augmented reality (AR) as a navigational aid for individuals with Alzheimer’s disease (AD), offering innovative solutions to the evolving challenges of AD care. As the disease progresses, patients often require more assistance and may transition to care centers, resulting in reduced independence. LÄS MER

  4. 4. Högläsning som språkutvecklande verktyg för elever med svenska som andraspråk. : En kvalitativ studie om hur åtta lärare arbetar språkutvecklande med högläsning för elever med svenska som andraspråk i lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Shaima Altoon; [2023]
    Nyckelord :reading aloud; literacy; book selection; book conversation; language development; Swedish as a second language.; högläsning; litteracitet; bokval; boksamtal; språkutveckling; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att utöka kunskapen om hur lågstadielärare kan använda högläsning för att stimulera språkutvecklingen hos elever med svenska som andraspråk. Detta görs genom att undersöka hur åtta lärare i lågstadiet arbetar med andraspråksperspektivet i högläsning. LÄS MER

  5. 5. Observationsstudie om normmedvetande förhållningssätt hos pedagogerna i grundskolan, en jämförelse mellan HKK och andra ämnen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Manal Hassan; [2023]
    Nyckelord :Norms; norm-critical pedagogy; norm-conscious approach; heteronormativity; privileges; Normer; normkritisk pedagogik; normmedvetande förhållningssätt; heteronormativitet; privilegier;

    Sammanfattning : Bakgrund: Enligt Skolverket ska skolan aktivt och medvetet påverka och stimulera eleverna till att bli goda samhällsmedborgare genom elevernas utbildning vilken där det ska präglas av öppenhet och respekt för människors olikheter. Inom hem- och konsumentkunskap ska det ges möjligheter att reflektera över normer, jämställdhet och arbetsfördelning i hemmet samt kunskaper om kulturella variationer och traditioner i olika hushåll. LÄS MER