Sökning: "struktur förskola"

Visar resultat 6 - 10 av 189 uppsatser innehållade orden struktur förskola.

  1. 6. Vad sägs vid utvecklingssamtalet? : Ett utvecklingsarbete med fokus på förskolans samtalsunderlag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Anna Waldén; [2023]
    Nyckelord :Utvecklingssamtal; förskola; samtalsunderlag; utvecklingsarbete; diskursanalys; fokusgrupp;

    Sammanfattning : Utvecklingssamtal mellan pedagog och vårdnadshavare är främst förskollärarens ansvar att förbereda och genomföra. Trots den frihet som läroplanen ger kring hur samtalen görs är min upplevelse att utvecklingssamtal är ett relativt osynligt utvecklingsområde i förskolan. LÄS MER

  2. 7. Återhämtning i förskolan : Vilken status har den enligt några förskollärare?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Johanna Gustafsson; Cecilia Hansen; [2023]
    Nyckelord :Recovery; rest; sleep; routine-directed; organized recovery; self-regulated recovery; children; preschool; preschoolteacher; organizational conditions; guardians; salutogenic perspective; educare; educational atmosphere; Återhämtning; vila; sömn; rutinstyrd; organiserad återhämtning; självreglerad återhämtning; barn; förskola; förskollärare; organisatoriska förutsättningar; vårdnadshavare; salutogent perspektiv; educare; pedagogisk atmosfär;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra vilken status återhämtningen har i förskolan enligt några förskollärare. För att undersöka syftet tar studien utgångspunkt i tre frågeställningar: Vad påverkar enligt några förskollärare återhämtningens genomförande när utbildningen organiseras? Hur resonerar några förskollärare om vikten av återhämtning i förskolan för barns individuella välbefinnande? Hur påverkar samarbetet med vårdnadshavare barns återhämtning enligt några förskollärare? Studien motiveras då tidigare forskning visar att återhämtning är en förutsättning för lärande. LÄS MER

  3. 8. Vad erbjuds barn genom barnlitteratur i förskolan? : En analys av åtta bilderböcker som nominerats till Förskolebarnens litteraturpris 2023

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Jessica Karlsson; Linda Eriksson; [2023]
    Nyckelord :children’s literature; didactic potential; foundation of values; preschool; barnlitteratur; bilderbok; didaktisk potential; förskola; värdegrund;

    Sammanfattning : This study contains analysis from eight different children’s books, who are nominated for the preschool children’s literature prize on the platform Polyglutt, to look at the didactic potentials the books contain based on the Swedish preschool’s foundations of values. The purpose of the study is to illuminate and emphasize the importance that preschools teachers in their pedagogical planning makes conscious choices on the fiction the children in preschool are offered. LÄS MER

  4. 9. Den bortglömda tamburen : En kvalitativ studie om pedagogers förhållningssätt till barn i förskolans hall

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Rasan Aziz; Linn Lagerlund; [2023]
    Nyckelord :tamburen; självständighet; pedagogers förhållningsätt; samspel; kommunikation;

    Sammanfattning : Med vår studie vill vi få syn på hur det kan se ut i tamburen på förskolor, hur samspelet mellan barn och pedagoger ser ut, om barnen utmanas till att vara självständiga samt om miljön möjliggör till barns självständighet. Studien innehåller två delstudier med intervjuer och observationer från två olika förskolor. LÄS MER

  5. 10. De yngsta barnens icke-verbala motstånd vid måltider i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare möter barns motstånd för att främja en demokratisk måltidsmiljö.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Erika Augustsson; Gustavsson Ellinor; [2023]
    Nyckelord :Förskola; yngre barn; motstånd; måltid; demokrati; icke-verbal;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares erfarenheter av att möta yngre barns motstånd i form av icke-verbala uttryck för att främja en demokratisk miljö i samband med måltider. Frågeställningarna som besvaras handlar om förskollärarnas upplevelser av hur barn gör icke-verbala motstånd under måltiderna och hur förskollärarna beskriver att de bemöter barns motstånd för att främja en demokratisk måltidsmiljö. LÄS MER