Sökning: "svårläst"
Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade ordet svårläst.
1. "...en mardröm för språkvårdare" : Recensenters attitydertill multietniskt ungdomsspråk i skönlitteratur
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighetSammanfattning : I denna uppsats undersöks vilka språkattityder som kan synliggöras i recensioner av de tre böckerna Till vår ära (2001), Ett öga rött (2003) och Yani (2022), som samtliga är skrivna helt eller delvis på multietniskt ungdomsspråk. Syftet är att analysera hur attityder till multietniskt ungdomsspråk har förändrats sedan början av 2000-talet fram till 2022. LÄS MER
2. "Särskilt sådana som ändå ska utvisas" : En kritisk diskursanalys av Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkessons sommartal i Almedalen 2022.
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : This study explores the discursive constructions of a right-wing populist politician, especially examining the discursive constructions of immigrants. The study focuses on Sverigedemokraterna, examining the party leader Jimmie Åkesson, during a speech in Almedalsveckan 2022. LÄS MER
3. Akademiskt skrivande på gymnasienivå : En kvantitativ studie av skriftlig framställan i nationella prov av samhällselever med svenska som andraspråk
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologiSammanfattning : Syftet med denna undersökning är att kartlägga vilka akademiska markörer som gymnasieelever använder och utifrån resultaten dra slutsatser om vilka områden inom akademiskt skrivande som kan vidareutvecklas. I denna studie används begreppet akademisk markör som ett samlingsnamn på delar i en text som gör att den stilmässigt upplevs som akademisk. LÄS MER
4. Studenters läspraktik av vetenskapliga artiklar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Att läsa på högskola och universitet innebär att på egen hand läsa och förstå kurslitteratur. Det är en grundläggande del av att lära inom högre utbildning. Samtidigt kan det finnas en tystnad kring hur läsningen ska ske och hur den utförs av studenter. LÄS MER
5. Adjektivhopningar och inskott som stilmarkörer i en imitativ översättning av Lucas Ruiz’ novell ”El hombre sin memoria”
Magister-uppsats, Lunds universitet/ÖversättarutbildningenSammanfattning : Detta magisterarbete består av två delar, där den första delen utgörs av en översättning av Lucas Ruiz’ novell ”El hombre sin memoria” från novellsamlingen El esquiador de fondo (2014), och den andra delen, som presenteras här, är en analys av översättningen. Analysen omfattar en källtextanalys och en fördjupad översättningsanalys. LÄS MER