Sökning: "svenska uppsatser"

Visar resultat 11 - 15 av 174 uppsatser innehållade orden svenska uppsatser.

  1. 11. Bedömning av elevuppsatser genom maskininlärning

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Johanna Dyremark; Caroline Mayer; [2019]
    Nyckelord :Automated essay scoring; machine learning; classification; linear discriminant analysis; k-nearest neighbour; random forest; language technology; natural language processing;

    Sammanfattning : Betygsättning upptar idag en stor del av lärares arbetstid och det finns en betydande inkonsekvens vid bedömning utförd av olika lärare. Denna studie ämnar undersöka vilken träffsäkerhet som en automtiserad bedömningsmodell kan uppnå. LÄS MER

  2. 12. Framing Neverland : En kvantitativ innehållsanalys om gestaltningen av Leaving Neverland i svensk dagspress.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Johan Loberg; Matilda Strömfors; Josephine Grödem; [2019]
    Nyckelord :Leaving Neverland; Michael Jackson; Framing Theory; Tonality; Tabloidization; Media logic; Leaving Neverland; Michael Jackson; Gestaltning; Tonalitet; Tabloidisering; Medielogik;

    Sammanfattning : Framing Neverland is a content analysis that examines how the documentary Leaving Neverland is portrayed in Swedish daily press between January 25 to May 20, 2019. It is through the questions “How does the framing of Leaving Neverland being perceived in Swedish daily press?” and “Does morning and evening presses differ in the framing?” the essay was designed. LÄS MER

  3. 13. Ordinlärning med 15 verb i fokus. Effekten av att skapa egen ordbok på ordinlärning hos vuxna inlärare av svenska som andraspråk

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Vesna Bušić; [2018-02-13]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; andraspråksinlärning; ordinlärningsstrategier; partikelverb; fast sammansatta verb; löst sammansatta verb; kollokationer; idiom;

    Sammanfattning : I fokus för denna studie står femton av svenskans allra vanligaste verb: dra, falla, föra, ge, gå, göra, hålla, komma, känna, lägga, slå, stå, ställa, sätta, ta (Enström, 2003) och deras förekomst i form av fast sammansatta verb, löst sammansatta verb, kollokationer samt idiom i uppsatser skrivna av två grupper internationella studenter som läser svenska som andraspråk. Den första gruppen (grupp 1) har under fem veckor använt sig av en specifik ordinlärningsstrategi (keeping vocabulary notebooks) som innebär att de har skapat/skrivit egna ordböcker innehållande dessa verbfraser. LÄS MER

  4. 14. Förskolans utomhusmiljö : En metaanalys av förskollärares beskrivningar av utemiljön och dess pedagogiska betydelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sofi Jansson; Jessica Schjölberg; [2018]
    Nyckelord :Delaktighet; inflytande; utomhusmiljö; utomhuspedagogik; förskollärare; förskola;

    Sammanfattning : Syfte med studien är att beskriva förskollärares tal om den pedagogiska betydelsen av förskolans utomhusmiljö. Metoden metaanalys används för att sammanställa tidigare genomförda studentuppsatsers resultat för att identifiera likheter och skillnader. Sökningarna har gjorts i uppsök. LÄS MER

  5. 15. Preposition and article usage in learner English : An investigation of negative transfer

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Håkan Almerfors; [2018]
    Nyckelord :Error Analysis; article usage; preposition usage; negative transfer; corpus study; Swedish learners of English; Portuguese learners of English; felanalys; artikelanvändning; prepositionsanvändning; negativ språköverföring; korpusundersökning; svenska elever som studerar engelska; portugisiska elever som studerarar engelska;

    Sammanfattning : The ways in which someone’s first language (L1) influences his or her second language (L2) to create errors, that is negative transfer, is a topic that has received much attention in the field of Second Language Acquisition (SLA). Previous research has suggested that negative transfer is responsible for many errors. LÄS MER