Sökning: "tal författare"

Visar resultat 1 - 5 av 48 uppsatser innehållade orden tal författare.

  1. 1. Ordning i oredan : Ortografisk variation i tryckt 1600-talstext

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Maria Hoppe; [2023]
    Nyckelord :ortografi; äldre nysvenska; stavning; grafonomi; intratextuell variation; 1600-tal; stormaktstid; Gustav Vasas bibel;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen undersöks den ortografiska variationen under svenskt 1600-tal, vilket faller under den äldre nysvenska perioden, med fokus på den intratextuella variationen och hur stavningen förhåller sig till stavningen i Gustav Vasas bibel (1541). Undersökningen utgår från tidigare forskning om stavning under den äldre nysvenska perioden som generellt har kategoriserats, av både nu- och dåtida författare, som oenhetlig. LÄS MER

  2. 2. Skolans stora rum : Undersökning av skolor från tre arkitektoniska tidsåldrar och deras samlingssalar

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Rut Öhrn; [2022]
    Nyckelord :Skolor; arkitektur; Inge Mette Kirkeby; samlingssalar; funktion; aula; skolarkitektur.;

    Sammanfattning : Institutionen för kultur och estetik. Konstvetenskap. 106 91 Stockholms Universitet Handledare: Jeff Werner Titel och undertitel: Skolans stora rum: Undersökning av skolor från tre arkitektoniska tidsåldrar och deras samlingssalar Författare: Rut Öhrn  Kontaktuppgifter till författaren: rut.ohrn@gmail. LÄS MER

  3. 3. Kommersialisering på barnens bekostnad : En studie om hur barn positioneras på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Hanna Håkansson; Emmy Åman; [2021]
    Nyckelord :Instagram; Youtube; sociala medier; sharenting; positionering; kommersialisering; Influencers; barn; medialiserad barndom;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur barn positioneras av sina föräldrar i kommersiella samarbeten på Youtube och Instagram, samt om logiken för respektive medie har betydelse för hur barnen blir positionerade. Studien har inspirerats av tidigare forskning kring fenomenet sharenting, där vi ville göra en djupdykning i ämnet. LÄS MER

  4. 4. Vad för möjligheter och problematik kan film som didaktiskt verktyg ha i undervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :André Sivnert; Vasana Osinska; [2021]
    Nyckelord :Film; grundskola; multimodal text; literacy; undervisning;

    Sammanfattning : I denna kunskapsöversikt har vi författare haft som syfte att fördjupa oss inom filmundervisning i skolan för att undersöka hur film kan användas i undervisning. Vi vill även undersöka om det finns forskning kring om film som undervisningsmaterial skulle kunna medföra problematik i undervisningen. LÄS MER

  5. 5. Didaktik i fritidshem : en diskursteoretisk studie av hur begreppet didaktik framställs

    Master-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Jonas Söderholm; [2021]
    Nyckelord :Discourse theory; Laclau and Mouffe; hegemony; antagonism; discourse analysis; School-Age Educare; didactics; Diskursteori; Laclau och Mouffe; hegemoni; antagonism; diskursanalys; fritidshem; didaktik.;

    Sammanfattning : Lärare, pedagoger, författare, forskare och myndigheter – i stort sett alla som har en yrkesmässig koppling till fritidshem – har olika tankar, idéer och tal om som formar och omformar diskurser gällande fritidshemmets didaktik. Fritidshemmet har numera ett skolnära uppdrag och ska komplettera skolan. LÄS MER