Sökning: "textanalys om mobbning"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden textanalys om mobbning.

  1. 1. "Hänger skolorna med?" : En undersökning av skolors handlingsplaner för att motverka nätmobbning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Uggla; [2016]
    Nyckelord :Nätmobbning; kränkningar; handlingsplan; förebyggande åtgärder; läroplansteori;

    Sammanfattning : Utvecklingen av internet, elevers användande av sociala medier och spel har gått fort. För bara några årtionden sedan hade inte eleverna mobiltelefoner och skolor behövde inte ta en ståndpunkt i huruvida de skall ha mobilförbud på lektionerna eller inte. LÄS MER

  2. 2. Mobbningsdiskurser inom förskoleforskning : En textanalytisk studie utifrån vetenskapliga artiklar om mobbning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Linnéa Dellert; Sharmaine Panghulan; [2015]
    Nyckelord :Mobbning; förskolan; förebyggande arbetssätt; textanalys; diskursanalys;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är en studie om forskares syn på mobbning i förskolan. Syftet med denna uppsats är att undersöka vilka diskurser som råder angående motverkan av mobbning i förskolan. Vi försöker analysera huruvida forskningen kring mobbning under den tidiga förskoleåldern har brister. LÄS MER

  3. 3. Skolverkets diskurs kring lärare som mobbar elever

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Maria Edlund; [2013]
    Nyckelord :bullying; teacher; agency; discourse; school; governmentality; government; authority; mobbning; lärare; Skolverket; myndighet; skola; diskurs; governmentalitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka Skolverkets diskurs kring lärare som mobbar elever. Detta görs genom en textanalys av myndighetens publikationer där utsagor om mobbande lärare jämförs med utsagor om mobbande elever. LÄS MER

  4. 4. Kränkt! Vad gör skolan för att hindra detta? : En jämförelse mellan styrdokument och två skolors utformning av likabehandlingsplaner mot diskriminering och kränkande behandling

    M1-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Johan Lundberg; [2013]
    Nyckelord :Likabehandlingsplan; Mobbning; Diskriminering; Kränkande behandling; Styrdokument;

    Sammanfattning : Skolorna är enligt lag skyldiga att utforma planer mot diskriminering och kränkande behandling, enskilt eller i sammanhängande form. Diskrimineringslagen och skollagen ställer olika krav på vilket innehåll respektive plan ska ha, men samtidigt rekommenderar Skolverket att skolorna utformar en sammanhängande plan för detta arbete. LÄS MER

  5. 5. En textanalys om förståelse av våld i skolan : Genealogi, diskurs och intersektionalitet

    Kandidat-uppsats, Institutionen för socialt arbete - Socialhögskolan

    Författare :Evelina Lapins Fridell; [2012]
    Nyckelord :School environment; school violence; policy; bullying; discourse; power; significant differences; Skolmiljö; skolvåld; policy; mobbning; diskurs; makt; meningsskapande skillnader;

    Sammanfattning : This bachelor thesis investigates the discourses on violence among pupils in a school environment. The overall aim is to gain knowledge on how it is researched, interpreted and understood. The methods employed are genealogical analysis, discourse analysis and intersectional analysis. LÄS MER