Sökning: "textil värdekedjan"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden textil värdekedjan.

  1. 1. Övergången från linjära till cirkulära affärsmodeller: En kvalitativ studie om cirkulära affärsmodeller i textil- och modebranschen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Nellie Falck; Moa Persson; [2023-11-08]
    Nyckelord :Cirkulär ekonomi; cirkulära affärsmodeller; cirkularitet; modebranschen; second hand; hållbarhet;

    Sammanfattning : Syftet med följande empiriska studie är att beskriva och undersöka hur en cirkulär affärsmodell kan se ut inom textil- och modebranschen samt vilka förutsättningar som behöver vara på plats för att driva och implementera en lönsam cirkulär affärsmodell. För att uppnå syftet har en kvalitativ metod använts, där datainsamlingen bestod av semistrukturerade intervjuer med en respondent från näringslivet, två från utbildningssektorn samt en från en statlig myndighet. LÄS MER

  2. 2. Användning av svensk ull i möbeltyger

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Hedvig Nygren; Agnes Paterson Flisberg; [2023]
    Nyckelord :Swedish wool; coarse wool; woven upholstery fabric; textile value chain; sustainability; circularity; fiber characterization; quality testing.; Svensk ull; grov ull; vävda möbeltyger; textil värdekedja; hållbarhet; cirkularitet; fiberkarakterisering; kvalitetstestning.;

    Sammanfattning : Syntetiska material står idag för merparten av produktionskedjan för textilmaterial globalt. Behovet av biobaserade regenererade fibrer ligger i framkant när det gäller framtida val för produktion av textilmaterial i samband med målen för hållbar utveckling. LÄS MER

  3. 3. Spårbarhet inom modeindustrin : en kvantitativ studie om köpbeteende och attityd vid onlineköp av kläder

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Malin Prelog; Hilma Steén; Daniella Rybarczyk; [2023]
    Nyckelord :Traceability in the textile value chain; Transparency; Sustainability; Attitude; Buying behavior; Communication; E-commerce; Spårbarhet i den textila värdekedjan; Transparens; Hållbarhet; Attityd; Köpbeteende; Kommunikation; E-handel;

    Sammanfattning : Modeindustrin har länge fått utstå kritik för att vara en ohållbar bransch med bristande transparens och spårbarhet när det gäller hur och under vilka villkor klädesplaggen har tillverkats. Transparens och spårbarhet är två skilda begrepp, men båda är avgörande faktorer för att uppnå en mer hållbar, rättvis och ansvarsfull modeindustri. LÄS MER

  4. 4. Digital produktutveckling: Svenska modeföretags syn på en 3D-baserad framtid

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Victoria Rönnevall; Jonna Stolt; [2023]
    Nyckelord :Digitalisation; design; product development; 3D implementation; CLO3D; Lectra; sustainability; supply chain; agenda 2030; Digitalisering; design; produktutveckling; 3D implementering; CLO3D; Lectra; minskad miljöpåverkan; värdekedjan; agenda 2030;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker svenska modeföretags användning av digitala 3D program i produktutvecklingsfasen. Modebranschen är på många sätt en innovativ och utvecklande bransch. Trots detta är nuvarande design- och produktutvecklingsprocess fortfarande till stor del mycket traditionell. LÄS MER

  5. 5. Sourcingsstrategier och inköpsvolymer under Covid-19 pandemin : Jämförelse mellan olika svenska modeföretag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :David Mauricio Salazar Cardona; Daniel Persson; Joel Fransson; [2022]
    Nyckelord :Sourcing strategies; sourcing; nearshoring; offshoring; reshoring; supply chain; lockdowns; Covid-19; Sourcingstrategier; sourcing; nearshoring; offshoring; reshoring; värdekedja; nedstängningar; Covid-19;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att kartlägga om och hur modeföretag har anpassat sin försörjningskedja under Covid-19. Studien kommer främst att fokusera på om det har skett geografiska förändringar i sin sourcingstrategi, samt hur företagens inköpsvolymer har förändrats under pandemin. LÄS MER