Sökning: "the teacher as a reader"

Visar resultat 1 - 5 av 52 uppsatser innehållade orden the teacher as a reader.

  1. 1. Vad ges utrymme i läroböcker? : En normkritisk innehålls-och diskursanalys på religionskunskapsinnehållet i läroböcker för årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Tove Syrén; [2023]
    Nyckelord :Religious studies; textbooks; norm-critical analysis; content analysis; discours analysis;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att synliggöra och granska de tre religionerna judendom, kristendom och islam i fyra stycken läroböcker riktade mot årskurs 1-3 med ett normkritiskt perspektiv. Eftersom religionskunskap inte är ett enskilt ämne i de lägre årskurserna, utan är en del av de samhällsorienterade ämnena är det fyra stycken SO-läroböcker som utgör studiens material. LÄS MER

  2. 2. Är vi inte i skolan för att lära oss? : En gymnasielärares reflektion kring kunskap, skönlitteratur och fronesis

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Lisa Ljungh Strömberg; [2023]
    Nyckelord :fronesis; skönlitteratur; den hermeneutiska dimensionen av fronesis; bildning; tolkning; uppmärksamhet; kunskap;

    Sammanfattning : I den här vetenskapliga essän vid Centrum för praktisk kunskap har jag undersökt min känsla av kluvenhet och frustration i mitt yrke som gymnasielärare i svenska. Dessa känslor gestaltas i två möten med elever, ett möte med en klass då jag presenterar ett nytt romanprojekt och ett med eleven Lilly som inte hinner med att lära sig i sin egen takt, utan tvingas ta bort kurser för att orka med. LÄS MER

  3. 3. Fritidshemslärarens osynliga verktygslåda, relationspedagogikens och erfarenhetens betydelse i fritidshemslärarens yrke.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Jesper Serrander; Annica Trygg; [2022]
    Nyckelord :Relational competence; leisure time center; leisure time pedagogy; experience; proven experience; Relationell kompetens; fritidshem; fritidspedagogik; erfarenhet; beprövad erfarenhet;

    Sammanfattning : Syftet och tanken bakom det här självständiga arbetet är att synliggöra hur viktigt relationsskapande och således också relationen mellan lärare och elev är för elevernas lärande. Vi vill också bringa ljus på det som kallas erfarenhet och beprövad erfarenhet samt vad som egentligen händer med fritidshemmet om beprövad erfarenheten försvinner från verksamheten. LÄS MER

  4. 4. ”Man blir ju liksom allmänt smartare” : Upplevelser och förväntningar mellan elever, vårdnadshavare och skola kring 15-åringars läsning av skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Sara Jonasson; [2022]
    Nyckelord :parent as teacher; adolescent reader; parent support; skönlitteratur; läsintresse; läsmotivation; fritidsläsning; läsning i skolan; läsande förebilder; proximala utvecklingszonen;

    Sammanfattning : I följande studie undersöks upplevelser och förväntningar mellan skola och hem gällande 15-åringars skönlitterära läsning. Med en sociokulturell ansats och utvecklingspsykologiska perspektiv studeras hur en grupp elever, lärare och vårdnadshavare upplever 15-åringars skönlitterära läsning, samt vilka förväntningar de uttrycker gentemot varandra i relation till den skönlitterära läsningen. LÄS MER

  5. 5. Tid för läsning eller tid för läsläxor? : En studie i hur läsläxan upplevs av lärare, elever och föräldrar på lågstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Marie Leppäniemi; [2022]
    Nyckelord :1–3; fenomenografi; lågstadiet; läsinlärning; läsläxa; läxa.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att, med hjälp av fenomenografi, bidra med kunskap om hur läsläxan upplevs i lågstadiet ur ett elev-, lärar- och föräldraperspektiv. I studien undersöks vad som är utmärkande för hur läsläxan upplevs och hur upplevelserna skiljer sig åt ur olika perspektiv. LÄS MER