Sökning: "tidig musik"
Visar resultat 21 - 25 av 35 uppsatser innehållade orden tidig musik.
21. Konsten att utsmycka en melodi : att lära ut ornamentation inom tidig musik
L3-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för klassisk musik; Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Denna uppsats undersöker på vilka sätt fyra professionella blockflöjtister lärde sig att ornamentera inom tidig musik. Fokus ligger på deras utbildningsväg före högskolestudier. LÄS MER
22. Att improvisera kontrapunkt i renässansstil
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Detta arbete grundar sig på tanken om att kontrapunktsstudier i renässansstil skulle kunna levandegöras genom historiskt grundade improvisationsövningar. Ett studium av musikhistorisk litteratur tillsammans med analyser och praktisk övning har resulterat i ett pedagogiskt och konstnärligt material, som kan användas för att översiktligt visa de historiska förhållandena kring improviserad musik, men som också kan fungera som ett verktyg för instudering och konstnärligt framförande. LÄS MER
23. Continuospel på barockcello : en diskussion kring Quantz’ idéer och en undersökning av mina egna musikaliska verktyg
Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för klassisk musikSammanfattning : .... LÄS MER
24. Improvisation i tidig instrumentalundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Uppsatsen handlar om förekomst av improvisation i tidig instrumentalundervisning på kultur- och musikskolor. Jag avsåg undersöka hur instrumentallärare beskriver sin undervisning, i vilken utsträckning de använder improvisation på lektionerna, genom att låta ett urval av lärare svara på frågor i en enkät. LÄS MER
25. MUSIKINTRESSEVÄCKANDE - En studie om hur intresset för musik väckts och bibehållits hos sex elever på gymnasieskolans musikestetiska program
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Title: How one becomes interested in music: A study of the arousal, revival and maintenance of musical interest as perceived by six students at the upper secondary school’s aesthetics education This qualitative interview study attempts to investigate how six pupils studying music at the upper secondary school’s aesthetics program became interested in music, how the lower secondary school has affected their musical interest and why they have maintained this interest. The participants of this study consist of three boys and three girls studying at three different Swedish upper secondary schools. LÄS MER