Sökning: "ungdomarnas historia"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden ungdomarnas historia.

  1. 1. Den nya mentaliteten : En studie om ungdomars framtidstro under aids-epidemin 1988–1998

    Master-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Alexander Borggren; [2023]
    Nyckelord :space of experience; horizon of expectation; narrative; story; 1988; 1998; youth; young adults; AIDS; HIV; othering; Face of AIDS; future; tipping point; sexually transmitted disease; oral history; Reinhart Koselleck; erfarenhetsrum; förväntanshorisont; narrativ; berättelse; 1988; 1998; ungdomar; unga vuxna; aids; hiv; andrafiering; Face of AIDS; framtid; framtidstro; brytpunkt; sexuellt överförbara sjukdomar; meningsskapande; muntlig historia; Reinhart Koselleck;

    Sammanfattning : Sedan början av 1980-talet har en mängd berättelser skapats om hiv och aids. Från en tro om att det endast var vissa delar av samhällets minoriteter som behövde tampas med viruset, till en förståelse av att vem som helst kunde få viruset överfört till sig genom blod eller sexuellt umgänge. LÄS MER

  2. 2. UNGDOMAR INOM SÄRSKILDA UNGDOMSHEM En systematisk forskningsöversikt

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Elma Dzanic; [2021-03-08]
    Nyckelord :Statens institutionsstyrelse; inlåst; Särskilda ungdomshem; tvångsvård; LVU; LSU; Ungdomar;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om utsatta ungdomar i samhället som befinner sig inom statens vård, närmare bestämt Statens institutionsstyrelse (SiS) på grund av ett LVU (lagen om vård av unga) eller LSU (lagen om sluten ungdomsvård). Uppsatsens syfte är att kartlägga forskningsfältet ungdomar inom särskilda ungdomshem, med hjälp av tre frågor; vilka teman är återkommande inom forskning om ungdomar inom särskilda ungdomshem, vems röster görs hörda i forskningen samt vilka mönster gällande genus som återfinns. LÄS MER

  3. 3. Mötet med Sveriges historia och kultur : Nyanlända afghanska elevers tankar och upplevelser i mötet med historia och kulturarv i Sverige

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Mehrdad Mobaraki; [2020]
    Nyckelord :newly arrived Afghan pupils; folk group of hazara; multicultural; cultural heritage; focus interviews; historical consciousness; use of history; historical culture;

    Sammanfattning : This study has a multicultural and intercultural orientation. The aim of the study is to investigate the thoughts and experiences of newly arrived Afghan pupils in encountering history and cultural heritage in Sweden. The study is therefore based on a student ́s perspective. Interviews used as a method that are of a qualitative nature. LÄS MER

  4. 4. Islami den svenska historieundervisningen : Anser gymnasielärare att muslimska gymnasieelever behöver sin egen historia för att förstå sitt eget historiemedvetande och för att förebygga ett ”vi och dem”?

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Westrin Anna; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Jag har haft två syften i den här uppsatsen och det är dels att undersöka om verksamma gymnasielärare anser att muslimska gymnasieelever behöver sin egen historia för att förstå sitt eget och andras historiemedvetande och dels att studera om de intervjuade lärarna upplever att det finns en vi - och dem- känsla mellan muslimer och icke-muslimer? Jag har använt mig av frågeställningarna: Vilket utrymmer får islam i den svenska historieundervisningen? Påverkar utrymmet av islam i historieundervisningen de muslimska ungdomarnas förutsättningar att förstå sitt eget och andras historiemedvetande? Upplever olika gymnasielärare att det förekommer en vi- och dem- känsla mellan muslimer och icke-muslimer som hämmar muslimernas förutsättningar att utveckla sitt historiemedvetande? Hur kan ett eventuellt vi- och dem-tänkande förbyggas enligt gymnasielärarna? Lärarnas utrymme som de ger åt islam skiljer sig också åt. Vissa lärare ger islam ett eget utrymme, medan andra lärare ger möjligheterna till att de muslimska eleverna kan få jämföra sin egen historia med den västerländska historien. LÄS MER

  5. 5. Vägen till vidareutbildning : En studie om vilka faktorer som påverkar invandrarungdomar främst när det kommer till vidareutbildning

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :admir Rahmanovic; [2012]
    Nyckelord :Vidareutbildning; invandrarungdomar; Andersberg; föräldrarnas inverkan; social habitus; umgängeskrets; integration; segregation;

    Sammanfattning : Målet med denna uppsats är att försöka få fram vilka som är de avgörande faktorerna som påverkar ungdomar med utländsk härkomst i segregerade områden att studera vidare efter gymnasiet. Metoden som används i uppsatsen är en kvalitativ metod i form av en s.k. livshistorieintervju. LÄS MER