Avancerad sökning

Visar resultat 26 - 30 av 206 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 26. “You just don’t expect serious crisis information on a platform like Instagram.” : A qualitative study about Swedish civilians’ social media usage and information seeking behaviours in relation to crisis information.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Tilde Johansson; Ebba Martinsson; [2023]
    Nyckelord :Social media; social media use; crisis communication; information vetting; information sharing; information seeking; Sociala medier; kriskommunikation; Krisinformation; Informationstolkning; Informationsdelning; Informationssökande;

    Sammanfattning : This qualitative study investigates people's media use and engagement on social media. By combining prompts material and qualitative interviews with theories such as the social mediated crisis communication model (Austin et al., 2012) and uses and gratifications theory (Katz et al. LÄS MER

  2. 27. SWIPEA UPP ELLER SCROLLA FÖRBI?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Victoria Drake; malin Eklöf; [2022-08-01]
    Nyckelord :Sociala medier; Instagram; generation X; reklam; 60-talister; riktad reklam; riktad marknadsföring.;

    Sammanfattning : During the last decade, social media has become an increasingly important part of our everyday lives, as has the advertising that we are fed daily on various platforms and social networks. The advertising on Instagram has almost become as much a part of our daily feed as our friends' updates, and it seems to be even more and more. LÄS MER

  3. 28. RIKTAD REKLAM – JA TACK - En kvalitativ intervjustudie om hur Generation Z använder reklam på Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Emmy Björkman; Emmy Simpson; [2022-02-10]
    Nyckelord :Sociala medier; Instagram; reklam; Generation Z; riktad marknadsföring; personaliserade annonser; influencer marketing; digital natives; digital marknadsföring;

    Sammanfattning : Syfte: Att undersöka och få en ökad förståelse för Generation Z’s användande av reklam på Instagram Teori: Uses and Gratifications Metod: Kvalitativ respondentintervju Material: Samtalsintervjuer med åtta respondenter mellan 18 till 25 år Resultat: Resultatet visar att respondenterna överlag upplever reklamen på Instagram som något positivt. De använder reklamen genom att klicka vidare på annonser, samt spara och skicka vidare dem, främst för att göra så bra och genomtänkta köp som möjligt, bli inspirerade av produkter och se nyheter. LÄS MER

  4. 29. Why do we go to the cinema?-A qualitative study of cinema attendance motivation in Sweden and Korea

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Da Ok Jung; [2022]
    Nyckelord :Motivation; Cinema; Cinema attendance; Experience; Experiential consumption; cultural consumption; Uses and Gratifications Theory; OTT; Entertainment; Escape; Socialisation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Due to COVID-19 and the penetration of OTT services, the cinema industry is suffering from audience loss. With this contextual change, the question of whether the cinema industry will survive is constantly rising. LÄS MER

  5. 30. Pensionärer, pandemin och sociala medier : En kvalitativ studie om kvinnliga pensionärers användande av sociala medier under pandemin

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Elsa Israelsson; Linnea Thor Andersson; [2022]
    Nyckelord :covid-19; social media; uses and gratifications; pensioners;

    Sammanfattning : The aim of this study was to investigate how social media was used by Swedish female pensioners during the Covid-19 pandemic and what significance it has had to them. During the pandemic, many elderly people, who have been considered a risk group for the disease, have had to isolate themselves in their homes to avoid getting ill. LÄS MER