Sökning: "utländska lärare"

Visar resultat 11 - 15 av 33 uppsatser innehållade orden utländska lärare.

  1. 11. MOTIVATION I MATEMATIKINLÄRNING HOS SVENSKA GRUNDSKOLEELEVER: En analys av arton svenska studier skrivna mellan år 2005 och 2016

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Maryia Zhaunerchyk; Irina Ramkhen; [2017-05-05]
    Nyckelord :Motivation; grundskola; matematik; matematikdidaktik; forskningsläge; avhandling; examensarbete; analys;

    Sammanfattning : Syfte: Med vår studie vill vi undersöka forsknings- och kunskapsläget i Sverige vad gäller motivation för matematik hos grundskoleelever. Teori: I uppsatsen undersöker vi hur viktig skolmatematiken är och vilken roll spelar motivation för en lyckad inlärning av grundskoleelever. LÄS MER

  2. 12. Nyblivna lärares upplevelser avförutsättningar för deras yrkesutveckling

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Andreas Sarling; Nadia Svensson; [2017]
    Nyckelord :kollegialt stöd; kommunikativa arenor; lärarutbildning; mentorskap; nyblivna lärare;

    Sammanfattning : Föreliggande studie undersöker hur lärare i grundskola uppfattar deras utvecklingsprocess under deras första tid i yrket, och vilka förutsättningar innan och under introduktionsperioden som upplevs viktiga för deras yrkesutveckling. Studien genomfördes både i Stockholm och på Åland och inkluderade nio deltagare. LÄS MER

  3. 13. En litteraturstudie om läsförståelse och vilka faktorer som påverkar den hos elever i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Hanan Abou-Shakra; Tess Lind; [2017]
    Nyckelord :Reading comprehension; factors.; Faktorer; Läsförståelse; Påverkan; Undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie var att ta reda på vad som påverkar elevers läsförståelse i grundskolan. Utifrån syftet kunde en frågeställning formuleras: “Vad säger forskningen om vilka faktorer som kan påverka elevernas läsförståelse i grundskolan?” Litteraturstudien bygger på systematiska sökningar som har gjorts i databaserna SwePub och ERIC. LÄS MER

  4. 14. Mobbning i skolan - Hur lärare på ULV(Utländska lärares vidareutbildning)- och VAL (Vidareutbildning av lärare) - programmen hanterar och förebygger mobbning i klassen.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Mayada Abdulsattar; Zeena Kaleed; [2016-03-21]
    Nyckelord :mobbning; diskriminering; kränkande behandling; trakasserier; förebyggande; hantering; ULV; VAL;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med vår uppsats är att försöka ta reda på hur läraren i ULV och VAL programmen hanterar och förebygger mobbning i sina klasser. Vi vill få olika tips och råd om hur vi ska hantera och förebygga mobbning i svenska skolor. LÄS MER

  5. 15. ”…man har ju tagit del av två lärarutbildningar, såklart att jag har mer i mitt bagage.”

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lotta Olsson; Emilie Kristiansson; [2016]
    Nyckelord :ULV-projektet; Invandrade Lärare; Studie- och yrkesvägledning; Hinder; Möjligheter.; Opportunities; ULV-project; Immigrant Teachers; Study- and career guidance; Obstacles;

    Sammanfattning : Tidigare forskning och dagstidningar visar att det kommer många invandrade akademiker till Sverige, däribland lärare, samtidigt som det råder stor brist på pedagoger. Utländska lärares vidareutbildning är ett projekt vid sex universitet och högskolor i Sverige, dit lärare med en utländsk examen kan vända sig för att komplettera sin utbildning och få en svensk lärarlegitimation eller behörighet. LÄS MER