Sökning: "utvärdera affärsmodeller"
Visar resultat 16 - 20 av 34 uppsatser innehållade orden utvärdera affärsmodeller.
16. Impacts of environmental regulations on firm performance : the development of a new perspective
Master-uppsats, SLU/Dept. of Forest EconomicsSammanfattning : Currently there are two dominant theories by professor Michael Porter explaining how firms could increase profitability by acting sustainably and what the potential outcome of complying with environmental regulations may be. The Porter hypothesis is about the impact of regulations and has further been developed into ‘creating shared value’ which explains how firms can reach new potential profitability by searching for sustainable business opportunities. LÄS MER
17. Designfasens inverkan för cirkulär omställning : ur ett materialförvaltningsperspektiv.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka val under designfasen som kan öka återvinningsbarheten och resursförvaltandet av en textil produkt. Arbetet utförs i ett samarbete med ett företag för att vidareutveckla en tröja i blandmaterial ur deras kärnkollektion. LÄS MER
18. Evaluating Board Work for Innovation. : Towards an Analytical Framework.
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : There is an increased need for innovation activities in companies today due to mounting pressure from external factors increasing the urgency for renewal and agility. Digitalisation of processes, products and services sets completely new requirements for competence but also changes the value creation and competitiveness. LÄS MER
19. Att definiera ett vinnande värdeerbjudande
M1-uppsats, Lunds universitet/ProduktionsekonomiSammanfattning : Värdeerbjudande ingår som begrepp i modern teori för utveckling av affärsmodeller och bör innehålla tydliga och mätbara fördelar som en kund erhåller genom att köpa en viss produkt eller tjänst. Även befintliga företag kan ha nytta av att kontinuerligt stämma av värdeerbjudandet vilket utgör bakgrunden till detta projekt då det saknas generella processer för att utvärdera värdeerbjudandet i ett väletablerat företag. LÄS MER
20. Ett styrverktyg för implementering av tjänstefokuserade affärsmodeller - Balanserat styrkort
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Bakgrund och Problem: I en allt mer globaliserad värld har konkurrensen ökat för många tillverkande företag till följd av nya kundbeteenden och efterfrågan på marknaden. För att möta den ökade konkurrensen behöver företagen hitta nya sätt att generera vinster och ett alternativ är att börja sälja tjänster. LÄS MER