Sökning: "utveckling av e tjänster"

Visar resultat 1 - 5 av 124 uppsatser innehållade orden utveckling av e tjänster.

  1. 1. En undersökning av användningen av lagstadgade tillgänglighetskrav vid utveckling och utvärdering av kommunala e-tjänster : En kvalitativ intervjustudie med ett urval av yrkesverksamma inom kommunal e-tjänsteutveckling

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Emma Blomqvist; [2024]
    Nyckelord :e-tjänster; Tillgänglighet; Utvärdering av e-tjänster; Utveckling av e-tjänster; e-tjänsteutveckling; Kommunala e-tjänster; DOS-lagen; offentlig sektor; digitalisering;

    Sammanfattning : Kommunala e-tjänster i Sverige är ett resultat utav e-förvaltningens syfte att tillgodose invånare med användbara e-tjänster. Flera studier visar dock att kommunernas e-tjänster trots lagstadgade tillgänglighetskrav från DOS-lagen uppvisar stora mängder tillgänglighetsbrister vilket resulterar i att dessa inte är tillgängliga för alla invånare i den utsträckning som de ska vara. LÄS MER

  2. 2. ICT och CO2 : Skattningsmodell för digitala CO2-avtryck

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Basima Kamil; Caroline Sorsa; [2023]
    Nyckelord :ICT; modeling; application; behavioural change; CO2-emissions; digitalization; sustainability; end-users; nudging; gamification; case study; energy usage; data usage; climate change; ICT; modellering; applikation; beteendeförändring; CO2-utsläpp; digitalisering; hållbarhet; slutanvändare; nudging; gamification; fallstudie; energiförbrukning; dataanvändning; klimatförändringar;

    Sammanfattning : Användningen av fossila bränslen och den ökade digitaliseringen har båda en stor påverkan på klimatet. Klimatförändringar är ett allvarligt hot och många länder arbetar för att minska växthusgasutsläppen. Trots ökad användning av förnybar energi är energisektorn fortfarande en stor källa till utsläpp. LÄS MER

  3. 3. Comparative Analysis and Development of Receivers for Drone Remote Identification

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Xiaolinglong Guo; [2023]
    Nyckelord :drone detection; remote identification; field test; wireless receiver; drönardetektering; fjärridentifiering; fälttest; trådlös mottagare;

    Sammanfattning : Similar to a car’s license plate, the European Union Aviation Safety Agency (EASA) has released new regulations imposing the registration of drone operators and the broadcasting of the drone’s “digital license plate”, i.e., the drone Remote Identification (RID) in flight, which gives a new opportunity in drone surveillance. LÄS MER

  4. 4. Utmaningar och möjligheter med en användarcentrerad utveckling av e-tjänster hos en myndighet

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för system- och rymdteknik

    Författare :Agnes Rytiniemi; Frida Tervonen; [2023]
    Nyckelord :Services; e-services; service design; user-involvement; e-service development; user-centered e-service development; Tjänster; e-tjänster; tjänstedesign; användarinvolvering; e-tjänsteutveckling; användarcentrerad e-tjänsteutveckling;

    Sammanfattning : Denna fallstudie hade som syfte att undersöka utvecklingen av e-tjänster i en myndighet, med fokus på hur de kan anta ett användarcentrerat förhållningssätt. Data har samlats in från myndighetsanställda som är involverade i utvecklingen av e-tjänster, genom en förstudie samt semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Augmented Reality in Video Commerce : Affordances and Limitations of Virtual Try-On Technology For Luxury Beauty Consumption.

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Amel Vendela Björkbom; [2023]
    Nyckelord :Virtual Try-On; Augmented Reality; Luxury Retail; Beauty sector; Video Commerce; Online shopping; Customer service; Luxury service; Lyxkonsumtion; Kosmetik; E-Handel; Kundervice; Virtuell Teknik;

    Sammanfattning : Providing personalized and exclusive services to customers has traditionally relied on in-person interactions between employees and customers. This paper explores video commerce supported by virtual try-On (VTO) technology for personalized and exclusive shopping experiences in the digital environment. LÄS MER