Sökning: "välfärd i skolan"

Visar resultat 21 - 25 av 173 uppsatser innehållade orden välfärd i skolan.

  1. 21. Att balansera det digitala och det mänskliga : En kvalitativ studie om gymnasielärarespsykosociala arbetsmiljö och professionella identitet i relation till övergången till den digitala undervisningen under covid-19 pandemin

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Emma Sörensen-Ringi; Antonia Wannerström; [2023]
    Nyckelord :COVID-19; distance teaching; high school teachers; boundaryless work; psychosocial health; work environment; professional identity; demand-control-support model; covid-19; distansundervisning; gymnasielärare; gränslöst arbete; psykosocial hälsa; arbetsmiljö; professionell identitet; krav- kontroll- stödmodellen;

    Sammanfattning : High school teachers have a crucial role in shaping the next generation by educating and guiding adolescents on their way into adulthood. During the COVID-19 pandemic, which entailed a sudden shift to digital teaching, the work of high school teachers was affected. LÄS MER

  2. 22. Digital källkritik : En kvalitativ studie om gymnasieungdomars syn och medvetenhet kring digital källkritik

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Erik Blommegård; Ellen Liljeklev; [2023]
    Nyckelord :Källkritik; källkritiska strategier; Uses and Gratification; gymnasieungdomar;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att utforska gymnasieungdomars medvetenhet kring begreppet “digital källkritik" och vilka strategier de använder när de är källkritiska. Studien kommer också att undersöka vilken inre- och yttre motivation som finns hos gymnasieungdomarna när det gäller att vara källkritisk. LÄS MER

  3. 23. "Mitt jobb är att inspirera och lära eleverna att hälsa är som ett livslångt lärande" : En kvalitativ studie om hur idrottslärare på högstadiet undervisar hälsofrämjande på idrott- och hälsalektionerna

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Frida Texén; Mirjam Alvstrand; Joel Skibola; [2022]
    Nyckelord :Hälsa; hälsofrämjande; högstadieelever; idrott; idrottslärare; undervisning;

    Sammanfattning : Skolan har idag ett ansvar som innebär att elevers hälsa ska stärkas eller bibehållas när det kommer till det psykiska, fysiska och sociala välbefinnande. I ämnet idrott och hälsa på högstadiet ska lärarna undervisa hälsofrämjande enligt läroplanen och dessutom är det idrottslärarens uppgift att se till att eleverna lär sig hur de själva kan påverka sin hälsa och sitt välbefinnande. LÄS MER

  4. 24. Riskfaktorer för elever 13-18 år med problematisk skolfrånvaro : En systematisk integrativ litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Deniz Duman; Helen Odzic Pohl; [2022]
    Nyckelord :problematic school absence; school refusal; risk factors; attendance; school; pupil; school nurse; problematisk skolfrånvaro; skolvägran; riskfaktorer; skola; elev; skolsköterska;

    Sammanfattning : Fler och fler elever har svårt med att gå i skolan. Problematisk skolfrånvaro påverkar eleven, familjen, skolan och till sist samhället. Skolsköterskans profession utgör en essentiell del för att bemöta och stödja elever genom att uppmärksamma riskfaktorer för ökad frånvaro i skolan och med detta främja elevers hälsa. LÄS MER

  5. 25. ”Skolkuratorer är en viktig resurs i ett förebyggande arbete mot mobbning” : En kvalitativ studie om skolkuratorers upplevelse av mobbning, resurser och handlingsutrymme

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Isabel Gergin; Sahar Nori; [2022]
    Nyckelord :Mobbning; skolkuratorer; handlingsutrymme; resurser; systemteori; rollteori;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka skolkuratorers upplevelse av mobbning bland elever på skolan samt upplevelsen av deras handlingsutrymme. Syftet är även att undersöka skolkuratorers upplevelse av vilka resurser dem har i ett förebyggande arbete mot mobbning, därtill huruvida resurserna upplevs vara tillräckliga för att stödja elever som utsätts för mobbning. LÄS MER