Sökning: "källkritiska strategier"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden källkritiska strategier.
1. Ungdomar kan väl det där med internet? : En jämförande studie om vilka källkritiska strategier högstadieelever använder sig av vid digital källkritik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna samhällsdidaktiska studie är att ge en fördjupad förståelse av vilka källkritiska strategier högstadieelever använder sig av vid digital källkritik samt hur undervisning inom ämnet påverkar deras val av strategier. I studien har två klasser i årskurs 9 utfört ett övningstest som behandlar digital källkritik kopplade till kriget i Ukraina. LÄS MER
2. Elefanten i rummet: AI i samhällskunskapsundervisningen : En kvalitativ studie om lärares perspektiv på ChatGPT och artificiell intelligens i samhällskunskapsundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : ChatGPT och artificiell intelligens har hastigt tagit plats i utbildningsmiljöer. Verktyget har till skillnad från andra sökmotorer, möjlighet att generera svar som liknar en människas språkbruk och kan föra en interaktiv dialog. LÄS MER
3. Digital källkritik : En kvalitativ studie om gymnasieungdomars syn och medvetenhet kring digital källkritik
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att utforska gymnasieungdomars medvetenhet kring begreppet “digital källkritik" och vilka strategier de använder när de är källkritiska. Studien kommer också att undersöka vilken inre- och yttre motivation som finns hos gymnasieungdomarna när det gäller att vara källkritisk. LÄS MER
4. Undervisning i källkritik : En kvalitativ undersökning av historielärares undervisningsstrategier i källkritik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Läroplanerna för både grundskolan och gymnasieskolan lyfter hur elever ska få lära sig källkritik genom att tolka källor. Samtidigt befinner vi oss i en tid där internet och digitalisering fått en allt större del i ungdomars liv vilket enligt forskare skapar ännu större behov av källkritisk kunskap hos internetanvändare. LÄS MER
5. ”För bussar kan inte flyga” : En studie om hur elever i årskurs 1 och 3 avgör trovärdigheten i texter och andra medier riktade till barn på internet.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur elever i årskurs 1 och 3 gör källkritiska bedömningar av texter anpassade för barn på internet. Studiens forskningsfrågor behandlar de källkritiska metoder och strategier eleverna använder i mötet med information och hur eleverna ser på sina egna förmågor att göra källkritiska bedömningar. LÄS MER