Sökning: "värdegrund förskolan"
Visar resultat 21 - 25 av 125 uppsatser innehållade orden värdegrund förskolan.
21. Flerspråkighet i förskolan : Strategier, utmaningar och fördelar utifrån förskollärares synsätt
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning Examensarbetet utforskar ämnet flerspråkighet utifrån några verksamma förskollärares erfarenheter i praktiken. Fokuset befinner sig på strategier, utmaningar och fördelar. LÄS MER
22. Värdegrund i förskolan : Förskollärares arbete med värdegrund i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med studien var att beskriva och synliggöra förskollärares arbete med förskolans värdegrund. Problemformuleringen i vår studie var att värdegrundsarbetet hanterades olika i förskollärarnas arbete, även fast förskollärarna var utbildade. LÄS MER
23. Exkludering : Hur förebygger vi det?
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning Vi har valt att utföra en studie kring begreppet exkludering. Efter noggrann litteraturgenomgång har vi insett att begreppet ’exkludering’ ofta samverkar med begreppet ’inkludering’. Läroplanen (Lpfö 18, s. LÄS MER
24. Lekens betydelse för barns sociala samspel i förskolans verksamhet : Ur pedagogers perspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Leken är central i barns vardag på förskolan. Läroplanen för förskolan framhäver lekens betydelse för barns utveckling och lärande, eftersom den har ett helt avsnitt om lek i dess värdegrund (Läroplanen 2018 Lpfö 18). LÄS MER
25. OSYNLIGGÖR LÄRANDET OMSORGEN I FÖRSKOLAN? – En diskursanalys på hur lärande och omsorg konstrueras i förskolors presentationstexter
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitetSammanfattning : Syfte: Förskolan tillskrivs traditionellt två olika, konkurrerande uppgifter: Omsorg och lärande. Begreppen betraktas ofta som förknippade med och beroende av varandra i ett dialektiskt förhållande och som delar av samma helhet. LÄS MER