Sökning: "värdekedjan process"

Visar resultat 6 - 10 av 59 uppsatser innehållade orden värdekedjan process.

  1. 6. Outlook of EV battery pack design trends : Assessment of trend impact from a recycling perspective

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Arvid Johannisson; [2023]
    Nyckelord :Electric vehicle; Battery pack design trends; Battery pack disassembly; Recyclability; Circular economy; Elfordon; Batteri-pack-design-trender; Batteri-pack-demontering; Återvinningsbarhet; Cirkulär ekonomi;

    Sammanfattning : Electrification is essential to decarbonise the transport sector, which accounts for the highest share of greenhouse gas emissions by all sectors. The transition requires a large amount of batteries which bring challenges, not least when it comes to raw material supply and sustainability issues during the mineral mining. LÄS MER

  2. 7. Utmaningarna att få korslimmat trä cirkulärt : En studie i KL-trä värdekedja, återbruks potentialen

    M1-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för information och teknik

    Författare :Peter Norgren; Sofie Signell; [2023]
    Nyckelord :Korslimmat trä; Cirkulär ekonomi; Återbruk;

    Sammanfattning : I nutidens samhälle är klimatfrågan det område som diskuteras mest i världen. Vi har kommit till insikt att aspekter kring miljöfrågor, hållbart byggande och klimatförändringar måste tas på största allvar. Hur vi bygger idag kommer att påverka generationer framåt lika väl som tidigare generationers val påverkar oss idag. LÄS MER

  3. 8. Att skapa eller att inte skapa User Generated Content : En kvantitativ studie om användares engagemang på digitala plattformar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Eliasson Gustav; Nassab Assal; [2023]
    Nyckelord :User generated content; UGC; Social media; Digital platforms; Engagement; Service-dominant logic; Value co-creation; COBRA; Functional value; Social value; Emotional value; User generated content; UGC; Sociala medier; Digitala plattformar; Engagemang; Tjänstedominant logik; Samskapande av värde; COBRA; Funktionellt värde; Socialt värde; Emotionellt värde;

    Sammanfattning : Den ökade närvaron på digitala plattformar har gett konsumenter möjligheten till ökat inflytande och påverkan längs hela värdekedjan. Genom att konsumera, bidra och skapa innehåll på digitala plattformar är User Generated Content (UGC) ett verktyg för användare att vara delaktiga i värdeskapandeprocessen. LÄS MER

  4. 9. Spårbarhet inom modeindustrin : en kvantitativ studie om köpbeteende och attityd vid onlineköp av kläder

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Malin Prelog; Hilma Steén; Daniella Rybarczyk; [2023]
    Nyckelord :Traceability in the textile value chain; Transparency; Sustainability; Attitude; Buying behavior; Communication; E-commerce; Spårbarhet i den textila värdekedjan; Transparens; Hållbarhet; Attityd; Köpbeteende; Kommunikation; E-handel;

    Sammanfattning : Modeindustrin har länge fått utstå kritik för att vara en ohållbar bransch med bristande transparens och spårbarhet när det gäller hur och under vilka villkor klädesplaggen har tillverkats. Transparens och spårbarhet är två skilda begrepp, men båda är avgörande faktorer för att uppnå en mer hållbar, rättvis och ansvarsfull modeindustri. LÄS MER

  5. 10. Digital produktutveckling: Svenska modeföretags syn på en 3D-baserad framtid

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Victoria Rönnevall; Jonna Stolt; [2023]
    Nyckelord :Digitalisation; design; product development; 3D implementation; CLO3D; Lectra; sustainability; supply chain; agenda 2030; Digitalisering; design; produktutveckling; 3D implementering; CLO3D; Lectra; minskad miljöpåverkan; värdekedjan; agenda 2030;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker svenska modeföretags användning av digitala 3D program i produktutvecklingsfasen. Modebranschen är på många sätt en innovativ och utvecklande bransch. Trots detta är nuvarande design- och produktutvecklingsprocess fortfarande till stor del mycket traditionell. LÄS MER