Sökning: "vad är en bra bok"

Visar resultat 1 - 5 av 60 uppsatser innehållade orden vad är en bra bok.

  1. 1. "Va’ ska man göra då’rå, om man inte kan läsa? Då blir’e svårt!" : En studie om motivationsfaktorer, läslust och tankar kring läsning hos elever i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Emmy Stål; Jessica Trusell; [2023]
    Nyckelord :learning to read; reading motivation; motivation; fiction; reading habits; primary school; reading comprehension; läsinlärning; läslust; motivation; skönlitteratur; läsvanor; lågstadiet; läsförståelse;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker motivationsfaktorer och tankar kring skönlitterär läsning hos ett urval av elever i årskurs 3, studien syftar även till att kartlägga elevernas läsvanor. 11 elever deltog i studien och har under semistrukturerade intervjuer svarat på frågor kring läsvanor, om de har några böcker i sin hemmiljö, hur de tar del av skönlitteratur i vardagen och vad de anser kännetecknar en bra bok. LÄS MER

  2. 2. Hur elevernas lärande påverkades av distansundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Fredrik Dersell; [2022]
    Nyckelord :Covid-19; lärandeförändringar; distansundervisning; studiemiljö; lärande; didaktik;

    Sammanfattning : Att vara lärare är komplext men många gånger kan det vara mycket svårare att vara elev. NärCovid-19 klassades som pandemi 2020 av WHO, bestämde regeringen att svenska grundskolorfick lov att övergå till distansundervisning. När detta inträffade påverkades elever och läraresamtidigt av förändringen. LÄS MER

  3. 3. ”Asså, läsning är ju ändå rätt så kul” : En studie om högstadieelevers inställning till den skönlitterära läsningen i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Ellen Hermansson; [2020]
    Nyckelord :läsmotivation; högstadiet; skönlitteratur; skönlitterär läsning;

    Sammanfattning : Mycket av den forskning som finns idag visar att läsmotivationen hos skolungdomar sjunker. I denna studie undersöks högstadieelevers attityder till skönlitterär läsning i skolan samt undersöks hur det går att förändra de attityder som finns. LÄS MER

  4. 4. Livskunskap ur ett bokperspektiv : En undersökning om hur lärare och elever i årskurs 4–6 arbetar med och upplever skönlitteratur i undervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Rebecca Kivi; Nathalie Karlsson; [2020]
    Nyckelord :sociokulturellt perspektiv; undervisning; skönlitteratur; läsande förebild; läsning; barn- och ungdomslitteratur; läslust; bokval;

    Sammanfattning : Det här är en kombinationsstudie som innefattar intervjuer med sex lärare och en enkät med femtiofyra elever. I studien tar vi reda på varför lärare arbetar med skönlitteratur i sin undervisning, hur de undervisar om skönlitteratur, vad de väljer ut för skönlitterära texter och hur de främjar läslusten hos eleverna. LÄS MER

  5. 5. "Vi ses i Nangijala!" : En studie av barnlitteratur som används i grundskolan med temat döden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Erika af Petersens; [2020]
    Nyckelord :Barnlitteratur; barn i sorg; döden; föreställningsvärld;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur döden skildras i barnlitteratur. Materialet utgörs av sex stycken barnböcker som har valts ut med kriterierna popularitet, årskurs och en variation av författare. LÄS MER