Sökning: "vad innebär pedagogiskt förhållningssätt"

Visar resultat 11 - 15 av 33 uppsatser innehållade orden vad innebär pedagogiskt förhållningssätt.

  1. 11. Tillfälligt Avbrott : Om en skolhund som specialpedagogiskt verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Ann Palmqvist; Anna Åsén; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Användandet av specialutbildade hundar som ett pedagogiskt verktyg i skolan blir allt vanligare i Sverige. Föreliggande studie syftar till att få en förståelse för vad det kan innebära för elever att ha tillgång till en skolhund i skolan. LÄS MER

  2. 12. Vad det innebär att vara Reggio Emilia inspirerad förskollärare

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Patricia Ernisa; Anna Kartassis; [2016]
    Nyckelord :Reggio Emilia; pedagogernas förhållningssätt; välkomnande; lyssnande; pedagogik; inspiration;

    Sammanfattning : Denna undersökning vill vi bidra med kunskap om vad det medför att inspireras av Reggio Emilia filosofiska förhållningssätt. Studien undersöks utifrån en kvalitativ metod, där undersökarna intervjuar förskollärare som arbetar på ett par Reggio Emilia inspirerade förskolor. LÄS MER

  3. 13. Skolledares upplevda effekter av den statliga rektorsutbildningen : - en studie efter år 1 på Rektorsprogrammet

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lisa Bergman; [2015]
    Nyckelord :educational leadership; principal; National School Leadership Training Programme; education; reflection; text analysis; leadership model; Pedagogiskt ledarskap; rektor; rektorsprogrammet; utbildning; reflektion; textanalys; ledarskapsmodell;

    Sammanfattning : I denna masteruppsats studeras ett antal rektorers uppleveda effekter av utbildningen vid Rektorsprogrammet efter år1. Fokus ligger på hur det pedagogiska ledarskapet påverkas när rektor går utbildningen. LÄS MER

  4. 14. Historia utanför klassrummet : Historielärares tankar om villkor för historieundervisning i årskurserna f-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Carolina Chapo; [2015]
    Nyckelord :Historieundervisning utanför klassrummet; historiedidaktik; historieundervisning.;

    Sammanfattning : I den här studien undersöks vad lärare som undervisar i ämnet historia anser om historieundervisning som sker utanför klassrummet genom en empirisk studie där syftet är att få insikt i hur lärare i årskurserna f-3 ser på undervisning utanför klassrummet och vilken betydelse lärarna ser att den typen av undervisning kan ha för elevers lärande. Tidigare forskning visar på vikten av att eleverna ges möjlighet till dialog och uppmuntran till ett kritiskt förhållningssätt till det som presenteras på exemplevis ett museum. LÄS MER

  5. 15. ”Jag försöker att inte köna barnen på min förskola” : En diskursanalytisk studie om normkritiskt pedagogiskt arbete i förskola

    Master-uppsats, Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Marie Gustavsson; [2014]
    Nyckelord :normkritisk pedagogik; förskola; intersektionalitet; queerteori; diskursanalys; normer; pedagogik; heteronormativitet; likabehandling; normkritik; förskolepedagogik; pedagogik förskolan Sverige;

    Sammanfattning : Startpunkten för denna masteruppsats var mina egna erfarenheter av att ha försökt arbeta med normkritisk pedagogik i förskolan och de funderingar, möjligheter och hinder jag då mötte. Det tycks som att det är lättare att skriva om och tänka kring dessa frågor än att faktiskt själv genomföra dem i praktiskt pedagogiskt arbete. LÄS MER