Sökning: "vem läser"

Visar resultat 31 - 35 av 49 uppsatser innehållade orden vem läser.

  1. 31. EN KRITISK LÄROMEDELSANALYS : En studie av 10 läroböcker från 1995 till 2005 i religionskunskap på grundskolans senare del

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Mohammed Zakholi; [2010]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; Läroböcker; Fairclough; Kritiskdiskursanalys; Katolicism; Transitivitet; Modalitet; Andrafiering.;

    Sammanfattning : I denna uppsats har jag, både kvalitativt och kvantitativt, undersökt 10 läroböcker i religionskunskap i grundskolans senare del. Mitt undersökningsområde har varit katoliker och katolicismen. LÄS MER

  2. 32. "Status, status på sidan där, säg vem som populärast på Facebook är?" : En kvalitativ studie av statusuppdateringar på Facebook

    Kandidat-uppsats, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMK)

    Författare :Moa Jörnmark; Jennifer Knapp; [2010]
    Nyckelord :statusuppdatering; Facebook; socialt samspel; aktör; publik; identitetsskapande;

    Sammanfattning : På grund av vårt privata intresse för och användningen av det sociala nätverket Facebook, ville viundersöka en av dess funktioner närmare; statusuppdateringarna. Vi tror att Facebook är på väg att bli något som många inte klarar sig utan, eller inte vill vara utan. LÄS MER

  3. 33. Läsandet och lärandet : en studie kring barns syn på barnlitteratur och litteraturens möjligheter i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Marjaana Koskinen; [2010]
    Nyckelord :Family literacy; literacy; Barns läsvanor; barnböcker; familjelitteracitet; förskola; litteracitet;

    Sammanfattning : Detta examensarbete belyser vikten av att barn kommer i kontakt med val av böcker inom förskolan. Syftet med studien är att studera hur barn reflekterar kring böcker, vilka faktorer som påverkar deras bokval samt belysa om och hur läsaren och hemmets läsvanor påverkar barns sätt i att uttrycka sig kring böcker. LÄS MER

  4. 34. Messiasmysteriet i Göran Tunströms roman Ökenbrevet : Identitetsproblematiken ur ett narratologiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Sektionen för humaniora (HUM)

    Författare :Jennyli Gustafsson; [2010]
    Nyckelord :Jesus; Messias; Göran Tunström; Ökenbrevet; Narratologi;

    Sammanfattning : Göran Tunström (1937 – 2000) är en av våra viktigaste svenska författare av idag och som kanske främst förknippas med sin uppväxtort Sunne. Den värmländska hemorten har blivit litterär miljö i många av Tunströms romaner. Ökenbrevet från 1978 är den roman som min studie handlar om och den utgör i detta avseende ett undantag. LÄS MER

  5. 35. Familjeformer och familjenormer : en undersökning av barnlitteratur lämpad för 3-5 åringar på tre förskolor i Halmstads kommun

    M1-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Frida Persson; Kristina von Knorring Kaestner; [2009]
    Nyckelord :kärnfamilj; familjekonstellationer; familjeformer; queer; heteronormativitet; barnlitteratur; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att studera vilka familjekonstellationer som barnen möter i barnlitteraturen på förskolan. För att undvika en alltför generell tolkning av representerade familjeformer i litteraturen är vi likaledes intresserade av hur dessa framställs. LÄS MER