Sökning: "women and business"

Visar resultat 16 - 20 av 641 uppsatser innehållade orden women and business.

  1. 16. Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sofia Sjöholm; Moa Nordstedt; Sofie Andersson; [2023]
    Nyckelord :Budpremie; Kvinnor; Förvärv; Styrelse; Riskaversion; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket – En kvantitativ studie om kvinnors påverkan på budpremien vid företagsförvärv Seminariedatum: 11 januari 2023 Kurs: FEKH89: Examensarbete kandidatnivå i finansiering, 15 högskolepoäng Författare: Sofie Andersson, Moa Nordstedt och Sofia Sjöholm Handledare: Maria Gårdängen Nyckelord: Budpremie, kvinnor, förvärv, styrelse, riskaversion Forskningsfråga: Påverkas budpremien vid företagsförvärv när det finns en större representation av kvinnor i styrelsen hos intressenterna? Syfte: Syftet med studien är att analysera om det finns något samband mellan storleken på budpremien vid förvärv och högre andel kvinnor i styrelsen hos intressenterna på den svenska marknaden. Metod: Studien är av kvantitativ karaktär med en deduktiv ansats. LÄS MER

  2. 17. Ledarskapsstilar hos kvinnliga idrottsledare : En kvalitativ intervjustudie ur ett ledarskapsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Josefin Büki; [2023]
    Nyckelord :Leadership; leadership styles; gender equality; stereotypes; sports; coaches; leaders; female leaders; Ledarskap; ledarskapsstilar; jämställdhet; stereotyper; idrott; tränare; ledare; kvinnliga ledare;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka och förstå vilka ledarskapsstilar som kvinnor använder sig utav i kvinno- och mansdominerande idrotter. Teori: I teorin beskrivs det situationsanpassade ledarskapet, den auktoritära-, demokratiska-,transaktionella-, transformativa-, autentiska-, karismatiska-, och byråkratiska ledarskapsstilen. LÄS MER

  3. 18. The Self-improvement Project : A theoretical analysis on self-discipline & hegemonic masculinity

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sara Felldin Svensson; Lina Hallberger; [2023]
    Nyckelord :Self-improvement; discourse; discipline; hegemonic masculinity; transnational business masculinity;

    Sammanfattning : While the idea of self-help has historically been associated with women the growing popularity of online self-improvement groups has attracted both sexes. The growing popularity of people like Jordan Peterson and Andrew Tate - who speak of the importance of self-improvement alongside anti-feminist rhetoric - within the Manosphere online community also shows a trend of self-improvement moving towards a male audience. LÄS MER

  4. 19. Fast fashions påverkan på miljön : En studie om konsumenters kunskaper, attityder och beteenden till Fast fashion fördelat mellan kön, ålder och utbildning

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Saga Ekelund Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Fast fashion; consumption; environmental threats; attitude; behavior; sustainability; Fast fashion; konsumtion; miljöhot; attityd; beteende; hållbarhet;

    Sammanfattning : In recent years, the consumption and production of clothing has increased radically because of Fast fashion. Fast fashion is a business model, which means that clothes are sold at cheap prices and enables and encourages the consumer to buy more clothes. LÄS MER

  5. 20. Håller kvinnliga revisorer en högrerevisionskvalité än manliga? : En empirisk studie om revisionskvalité och coronapandemins eventuella påverkan på skillnaden irevisionskvalité

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Lisa Hellsten; Elin Raattamaa; [2023]
    Nyckelord :Revisionskvalité; Corona; Kognitiva beteendeskillnader;

    Sammanfattning : Auditing is a function that operates in the public interest. By confirming or denying companies' financial information, trust and value is created for external stakeholders. LÄS MER