Sökning: "Barn och socialtjänst"

Visar resultat 16 - 20 av 351 uppsatser innehållade orden Barn och socialtjänst.

  1. 16. Myndigheters ansvar för barn medhemmasittarproblematik : -Vårdnadshavarnas upplevelser

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Alex Davidsson; Isabell Svensson; [2023]
    Nyckelord :School refusal behavior; collaboration; guardians’ experience; authorities; Hemmasittare; samverkan; vårdnadshavares upplevelse; myndigheter;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka och analysera hur vårdnadshavare till barn medhemmasittarproblematik upplever samverkan mellan skola, socialtjänst och andra verksammaaktörer som berör ärendet, samt hur vårdnadshavarna upplever verksamheternas ansvar förderas barns problematik. Studiens mål är att förse en ökad förståelse för hur en sådansamverkan kan se ut och upplevs från vårdnadshavarnas perspektiv. LÄS MER

  2. 17. “Jag tror viljan finns, men jag tror inte att förutsättningarna alltid finns” : En kvalitativ undersökning om socialtjänstens och tandvårdens samverkan gällande våldsutsatta barn

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Socialt arbete

    Författare :Andreea Corbei; Serife Erdal; [2023]
    Nyckelord :role of dental care; child abuse; child maltreatment; oral health; collaboration between social services and dental care; dental health; social services collaboration with dental care; domestic violence children and social services; dental care sexual abuse; and collaboration between social services and dental care.; tandvårdens roll; våld mot barn; barnmisshandel; munhälsa; samverkan mellan socialtjänst och tandvård; tandhälsa; socialtjänstens samverkan med tandvården; våld i nära relationer och socialtjänsten och tandvård och sexuella övergrepp.;

    Sammanfattning : Denna studie undersökte samarbetet mellan tandvård och socialtjänst i att identifiera barn som utsatts för våld. Syftet med studien var att identifiera hinder, utmaningar och möjligheter för förbättringar i samarbetet. LÄS MER

  3. 18. Bedöma omsorgsförmåga hos en förälder som använder våld mot barnets andra förälder : En kvalitativ studie om socialsekreterares erfarenheter av att bedöma omsorgsförmåga hos våldsutövande föräldrar

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Sarah Teodorsson; [2023]
    Nyckelord :violence; caring ability; social service; child protection investigation; systematic assessment tools; våld; omsorgsförmåga; socialtjänst; barnavårdsutredning; systematiska verktyg;

    Sammanfattning : Barn som upplever våld mellan sina föräldrar är per definition utsatta för psykiskt våld. Det är socialnämndens uppdrag att utreda barnets situation där en del i utredningen är att se hur barnets föräldrar kan tillgodose barnets behov i den situation som föreligger, samt att erbjuda stöd. LÄS MER

  4. 19. "Samverkan som gör att barn och unga kan växa upp och känna sig trygga" : En kvalitativ intervjustudie om samverkansforumet SSPF i Malmö

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för kriminologi (KR)

    Författare :Tilde Kronberg; Maja Gren; [2023]
    Nyckelord :Crime prevention; cooperation; SSPF; youth crime; youths at risk; Brottsförebyggande arbete; samverkan; SSPF; ungdomar i riskzon; ungdomsbrottslighet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur skola, socialtjänst, polis och fritidsverksamhet i Malmö arbetar förebyggande mot ungdomsbrottslighet och narkotikabruk bland unga inom samverkansforumet SSPF. Vidare ämnade studien att undersöka vilka för- och nackdelar aktörerna upplevde med samverkan. LÄS MER

  5. 20. Problematisk samverkan kring skolfrånvaro : En diskursteoretisk fokusgruppsstudie

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Mia Fredrika Wolinder Nycander; [2023]
    Nyckelord :collaboration; problematic school absence; discourse; focus groups; comprehensive school; social services; child- and youth psychiatry.; samverkan; problematisk skolfrånvaro; diskurs; fokusgrupper; grundskola; socialtjänst; barn-och ungdomspsykiatri.;

    Sammanfattning : Den här studien ämnar undersöka hur samverkan som medel framstår i arbetet med problematisk skolfrånvaro ur ett professionsperspektiv, men även hur yrkeskategorierna identifierar sig själva och andra i uppdraget att samverka. Underlättar, engagerar och ökar effektiviteten med samverkan såsom Skolverket (2009) påstår eller upplevs direktivet som ett hinder? För att nå en djupare förståelse av fenomenet samverkan har kvalitativa fokusgrupper genomförts med socialtjänstens socionomer, skolkuratorer, specialpedagoger och lärare. LÄS MER