Sökning: "Bedömning religion"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden Bedömning religion.

  1. 1. Sådan Fader, sådan Son? : Kort och gott om Guds vrede

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för civilsamhälle och religion

    Författare :Johan Stattin; [2024]
    Nyckelord :Guds kärlek; Guds vrede; Systematisk teologi; Treenighetslära; Kristologi; Inkarnation; Människoblivande; Försoningslära; Frälsning; Soteriologi; Ställföreträdande; Straff; Strafflindring; Avvänd; Icke-våld; Nåd; Patristisk; kyrkofader; Irenaeus; Athanasius; Augustinus; Anselm; Martin Luther; Gustaf Aulén; Christus victor; Agne Nordlander; C. Baxter Kruger;

    Sammanfattning : Genom en innehållslig idéanalys av Gustaf Auléns bok ‘Den kristna försoningstanken’ och Agne Nordlanders bok ‘Korsets mysterium’ med C. Baxter Krugers teologiska ståndpunkt i hans bok ‘Jesus and the Undoing of Adam’ som den vetenskapliga utgångspunkten för min analys ger jag mig i kast med ett tidlöst ämne som ställer mig i en mångtusenårig tradition. LÄS MER

  2. 2. Den artificiella intelligensens begynnelse i skolväsendet – ChatGPT och validitetsproblemet med summativ skrivbedömning i gymnasieskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :David Nyqvist; [2023-12-13]
    Nyckelord :ChatGPT; AUA; gymnasieskolan; svenska; fusk; bedömning; summativ bedömning; skrivbedömning; AI; validity; upper secondary school; Swedish; cheating; assessment; summative assesment; writing assessment;

    Sammanfattning : The present essay examines the apparent problem in the validity of writing assessment in the Swedish upper secondary school. The problem lies in the introduction of ChatGPT, which the students can use to write abstract texts of high quality. The main analyzing tool to examine this problem is Bachman’s (2005) assessment use argument (AUA). LÄS MER

  3. 3. Brinnande ord och yttrandefrihetens gränser - En undersökning av koranbränningarnas rättsliga ställning i svensk rätt

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Sebastian Holmberg; [2023]
    Nyckelord :Statsrätt; Straffrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The second chapter, section 1 of the instrument of Government does not pro-vide a clear interpretation of what constitutes legitimate restrictions on free-dom of expression. This causes issues concerning the interpretation of free-dom of expression in Swedish law. LÄS MER

  4. 4. Evolutionsundervisning i gymnasieskolan för elever med samhällsvetenskaplig inriktning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för biologisk grundutbildning

    Författare :Nils Hammarberg; [2023]
    Nyckelord :evolution; undervisning; undersökning; enkätstudie; gymnasie; gymnasielärare; naturkunskap; evolutionsundervisning;

    Sammanfattning : Evolution är ett viktigt moment i undervisning om naturvetenskap både i gymnasieskolan och överlag. De lärare som undervisar i naturkunskap kan påverkas av egna erfarenheter och intressen samt selektiva lärotraditioner när det kommer till att lägga upp evolutionsundervisningen (Petersson 2012; Södergren & Ajdert 2019). LÄS MER

  5. 5. Läroplansanalys utifrån Blooms reviderade taxonomi : Likheter och skillnader mellan Sveriges och Ålands kunskapskrav i ämnena NO och SO för elever upp till årskurs 4, samt förändringar över tid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jaqueline Sving; Melissa Thom; [2023]
    Nyckelord :NO; SO; läroplanskoder; Blooms reviderade taxonomi; kognitiva processer; kunskapsdimensioner; kunskapskrav;

    Sammanfattning : Teman och analysmetoder som genomsyrar denna studie är läroplanskoder och Blooms reviderade taxonomi. Dessa utgör också den här studiens teori och förklaringsmodeller. Begreppet läroplanskod avser ett samlingsnamn för en uppsättning principer bestående av urval, organisation och förmedlingsform av skolans undervisning (Linde, 2021, s. LÄS MER