Sökning: "Black friday"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Black friday.

  1. 1. JAKTEN PÅ HÅLLBARHET. En semiotisk bildanalys av svenska modeföretags innehåll och kommunikation på Instagram under Black Week

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Natalie Hedberg; Moa Lidö Mannervik; [2024-03-06]
    Nyckelord :Black Friday; Black Week; CSR; Greenwashing; Hållbarhetskommunikation; Instagram; Konsumtion; Semiotik;

    Sammanfattning : This undergraduate thesis employed a qualitative content analysis that includes a semiotic approach, incorporating both denotation and connotation, to examine advertising campaigns on Instagram from three Swedish fashion companies during Black Week. The Swedish fashion companies that were examined are Haglöfs, Gina Tricot and Kappahl. LÄS MER

  2. 2. The Effect of Online Advertising in a Digital World : Predicting Website Visits with Dynamic Regression

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Statistiska institutionen

    Författare :Martin Björklund; Felix Hasselblad; [2021]
    Nyckelord :dynamic regression; prediction; forecasting; time series; machine learning; backward elimination; marketing; advertising;

    Sammanfattning : The goal of the thesis is to accurately predict future values of a company’s website visits and to estimate the uncertainty of those predictions. To achieve this, a dynamic regression model with an ARIMA error term is considered, using advertisement spending with lags and dummy variables for Black Friday and weekdays as predictors. LÄS MER

  3. 3. Ett klick bort : En tvärsnittsstudie om Generation Z:s konsumtionsmönster kring Black Friday

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Elin Nordling; Rebecca Rönn; [2021]
    Nyckelord :Black Friday; E-commerce; Online commerce; Consumer behavior; Price promotions; Purchase behavior; Consumer emotions; Consumption experiences; Black Friday; E-handel; Online handel; Konsumentbeteende; Prispromotioner; Köpbeteende; Konsumentkänslor; Konumstionserfarenheter;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka om prisreducering, julhandel, känslor och erfarenheter på den svenska online-marknaden följer tidigare påvisat konsumtionsmönster i fysiska butiker kring Black Friday. Metod: Tvärsnittsstudien har utförts bestående av en enkätundersökning för att identifiera mönster och samband för Generation Z:s konsumentbeteende under Black Friday i förhållande till de fyra faktorerna. LÄS MER

  4. 4. Black Friday, We're Not Buying It Anymore. A quantitative study about the effects on brand equity from participating or not participating in Black Friday, with CSR engagements acting as a moderator.

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategi

    Författare :Viola Eidmén; Olivia Törner; [2021]
    Nyckelord :Black Friday; Price Promotion; CSR; Sustainability; Brand Equity;

    Sammanfattning : Black Friday is the global promotion event that year by year outperforms itself in sales. However, there has been a recent increase in criticism and counter-movements against Black Friday, both from consumers and retailers. LÄS MER

  5. 5. Avståndstagande från Black Friday

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Corlihne Carlsson; Femke Voortman; [2020]
    Nyckelord :Hållbar marknadskommunikation; Black Friday; överkonsumtion; avståndstagande; sociala medier; aktivism.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Hållbarhetsfrågan är viktig för samhället, företag och individen, vilket leder till att en motreaktion till shoppingdagen Black Friday växer och allt fler företag tar ett avståndstagande från överkonsumtion. Därmed ämnade studien till att undersöka hur företags avståndstagande från Black Friday kopplas till hållbar marknadskommunikation, och hur dessa avståndstaganden påverkas av grafiska tecken. LÄS MER