Sökning: "Breddat deltagande"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Breddat deltagande.
1. En kulturskola för alla? En intervjustudie om tillgänglighet för och inkludering av personer med kognitiva och/eller intellektuella funktionsvarianter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Kulturskolan är den största offentliga satsningen på barnkultur som finns i Sverige (Kulturskolerådet, 2023). Visionen som beskrivs på Kulturskolerådets (u.å.) hemsida är likvärdiga möjligheter för utveckling genom kulturutövande för alla barn och unga. LÄS MER
2. Snedrekryteringens dimensioner : En kartläggning av forskningstraditioner inom studiet av sociala gruppers ojämlika deltagande i nordisk högre utbildning
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : The following study categorises, summarises and analyses research on unequal participation of social groups in Nordic higher education. While it does not give an exhaustive account of all research, the ambition has been to capture the main strands of contemporary literature and its results. LÄS MER
3. "Sunt - det betyder väl att man lever livet?" : En explorativ studie om anpassning av texter för elever med intellektuell funktionsnedsättning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Att kunna läsa möjliggör ett aktivt deltagande i samhället. För elever med intellektuell funktionsnedsättning är läsning ofta en utmaning och det finns behov av stöd och verktyg för att underlätta läsning och läsförståelse för denna grupp. LÄS MER
4. INTERKULTURELL PEDAGOGIK PÅ SVENSKA – ”IN SWEDEN WE DO LIKE THIS”
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitetSammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att undersöka hur lärarutbildare på ULV arbetar med och organiserar sin undervisning utifrån breddad rekrytering. Teori: Studiens teoretiska utgångspunkt grundade sig i ett interkulturellt pedagogiskt perspektiv. Metod: Till studien valdes en kvalitativ ansats med semistrukturerad intervju som metod. LÄS MER
5. En språkverkstad för alla : Språkverkstadspedagogers jurisdiktion över arbetet med studenter i studiesvårigheter
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : AbstractDue to widening participation in higher education, so-called språkverkstäder (academic writing centers) have been founded and are now present at most of the larger Swedish universities. The main activity at writing centers are individual tutorials in academic writing, reading and study skills. LÄS MER