Sökning: "CSR ur företagets perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden CSR ur företagets perspektiv.

  1. 1. CSR – knepet att LYFTa sitt varumärke? - En retorisk textanalys av varumärket LYFT ur ett CSR-perspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Elika Shafei; Sara Attermalm; [2022-02-10]
    Nyckelord :LYFT; CSR; Corporate Social Responsibility; tobaksfritt snus; legitimitet; retorisk textanalys;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur det tobaksfria snusföretaget LYFT kommunicerar sitt varumärke utifrån CSR för att erhålla legitimitet. Teori: CSR-pyramiden, ansvarsprofilering, ansvarsretorik, legitimitet. Metod: Kritisk retorikanalys. Material: Innehåll från LYFTs hemsida samt tre inlägg på @lyft_sveriges instagramkonto. LÄS MER

  2. 2. Miljöcertifieringar - ur ett entreprenörsperspektiv

    Master-uppsats, Lunds universitet/Byggproduktion

    Författare :Douglas Santesson; [2021]
    Nyckelord :Miljöcertifieringar; LEED; BREEAM; Svanen; Miljöbyggnad; GreenBuilding; hållbarhet; miljömål; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka vilka problem och mervärden som finns för entreprenörer när de använder sig av miljöcertifieringar. Studien är baserad på en litteraturstudie där olika miljöcertifieringssystem, hållbarhetsmål och tidigare erfarenheter av miljöcertifieringar undersökts. LÄS MER

  3. 3. Utvecklingen av hållbarhetsredovisning : En dokumentstudie av fyra europeiska flygbolags hållbarhetsredovisning och deras utveckling mellan år 2008 och 2018

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Didi Nordberg; Westien Viktoria; [2020]
    Nyckelord :CSR; sustainability; European aviation industry; development process; GRI; TBL; Carroll’s pyramide; Stakeholder theory; literature review; CSR; hållbarhetsredovisning; europeiska flygbolag; utveckling; GRI; TBL; Carroll’s pyramid; intressentmodellen; dokumentstudie;

    Sammanfattning : Företags ansvar för deras samhällspåverkan resulterade i begreppet CSR. Företagens samhällsansvar utgörs av att minimera de negativa konsekvenserna företagets verksamhet medför ur ett miljömässigt, socialt och ekonomiskt perspektiv. En aktuell bransch som vänt i fokus är flygbranschen. LÄS MER

  4. 4. Hållbart företagande - moralisk eller rättslig skyldighet?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Jenny Erixon; [2019]
    Nyckelord :Associationsrätt; företagsekonomi; nationalekonomi; Vinstsyfte; Aktiebolag; Aktieägare; 3 kap. 3 § ABL; Hållbart företagande; CSR; Moral; Etik; Miljö; Friedman; Sjåfjell; Sociala kontraktet; Carrolls pyramid; Aktieägarmodellen; Intressentmodellen; Företags ansvar; Uppföljningssystem; Reglering av vinst; Law and Political Science;

    Sammanfattning : I takt med det ökade mediala fokus på globalisering och klimathot ställs nya krav på samhället och på att företag ska ta ett moraliskt ansvar för hållbarhetsfrågor. Frågan är om hållbart företagande kan anses förenligt med gällande rätt. Vinstsyftet i 3 kap. LÄS MER

  5. 5. Kan HR-avdelningen skapa legitimitet till företagets CSR-arbete internt? : En kvalitativ fallstudie om hur CSR-arbetet får genomslagskraft internt i privat vårdsektor

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Johanna Sundqvist; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Titel: Kan HR-avdelningen Skapa Legitimitet till Företagets CSR-arbete Internt? En Kvalitativ Fallstudie om CSR-arbetets Genomslagskraft Internt med Hjälp av HR-avdelningen i Privat Sektor.   Nivå: C-uppsats för kandidatexamen inom Företagsekonomi   Författare: Johanna Sundqvist   Handledare: Agneta Sundström & Kristina Mickelsson   Datum: Vårterminen 2019   Syfte: Att analysera om implementeringen av CSR-arbete i HR-funktionen hos vårdbolag leder till att det skapas legitimitet kring CSR-arbetet gentemot de anställda i organisationen. LÄS MER