Sökning: "CSR ur företagets perspektiv"
Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden CSR ur företagets perspektiv.
1. CSR – knepet att LYFTa sitt varumärke? - En retorisk textanalys av varumärket LYFT ur ett CSR-perspektiv
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur det tobaksfria snusföretaget LYFT kommunicerar sitt varumärke utifrån CSR för att erhålla legitimitet. Teori: CSR-pyramiden, ansvarsprofilering, ansvarsretorik, legitimitet. Metod: Kritisk retorikanalys. Material: Innehåll från LYFTs hemsida samt tre inlägg på @lyft_sveriges instagramkonto. LÄS MER
2. Miljöcertifieringar - ur ett entreprenörsperspektiv
Master-uppsats, Lunds universitet/ByggproduktionSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka vilka problem och mervärden som finns för entreprenörer när de använder sig av miljöcertifieringar. Studien är baserad på en litteraturstudie där olika miljöcertifieringssystem, hållbarhetsmål och tidigare erfarenheter av miljöcertifieringar undersökts. LÄS MER
3. Utvecklingen av hållbarhetsredovisning : En dokumentstudie av fyra europeiska flygbolags hållbarhetsredovisning och deras utveckling mellan år 2008 och 2018
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Företags ansvar för deras samhällspåverkan resulterade i begreppet CSR. Företagens samhällsansvar utgörs av att minimera de negativa konsekvenserna företagets verksamhet medför ur ett miljömässigt, socialt och ekonomiskt perspektiv. En aktuell bransch som vänt i fokus är flygbranschen. LÄS MER
4. Hållbart företagande - moralisk eller rättslig skyldighet?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : I takt med det ökade mediala fokus på globalisering och klimathot ställs nya krav på samhället och på att företag ska ta ett moraliskt ansvar för hållbarhetsfrågor. Frågan är om hållbart företagande kan anses förenligt med gällande rätt. Vinstsyftet i 3 kap. LÄS MER
5. Kan HR-avdelningen skapa legitimitet till företagets CSR-arbete internt? : En kvalitativ fallstudie om hur CSR-arbetet får genomslagskraft internt i privat vårdsektor
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/FöretagsekonomiSammanfattning : Titel: Kan HR-avdelningen Skapa Legitimitet till Företagets CSR-arbete Internt? En Kvalitativ Fallstudie om CSR-arbetets Genomslagskraft Internt med Hjälp av HR-avdelningen i Privat Sektor. Nivå: C-uppsats för kandidatexamen inom Företagsekonomi Författare: Johanna Sundqvist Handledare: Agneta Sundström & Kristina Mickelsson Datum: Vårterminen 2019 Syfte: Att analysera om implementeringen av CSR-arbete i HR-funktionen hos vårdbolag leder till att det skapas legitimitet kring CSR-arbetet gentemot de anställda i organisationen. LÄS MER