Sökning: "Children’s Experiences"

Visar resultat 16 - 20 av 738 uppsatser innehållade orden Children’s Experiences.

  1. 16. ”Att läsandet inte bara är en bisak när barnen är som tröttast på vilan […]” : En kvalitativ intervjustudie av pedagogers uppfattning av fysikundervisning i samverkan med barnlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Gina Vallberg; Ida Nyman; [2024]
    Nyckelord :children s literature; envisioning literature; phenomenography; physics education; preschool; barnlitteratur; fenomenografi; fysikundervisning; förskola; litterära föreställningsvärldar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra förskollärares uppfattningar och erfarenheter av att implementera fysikundervisning med utgångspunkt i barnlitteratur. För att synliggöra pedagogernas uppfattningar användes kvalitativa semistrukturerade intervjuer, där informanterna bestod av sju aktiva legitimerade förskollärare. LÄS MER

  2. 17. Mellan utsatthet och hopp : En studie om socialt arbete för gatubarn i Kilimanjaro regionen, Tanzania

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Ester Fransson; Amanda Unnerstedt; [2024]
    Nyckelord :Street children; social work; social construction; identity; empowerment; relationship building; stigma; Gatubarn; socialt arbete; sociala konstruktioner; identitet; empowerment; relationsskapande; stigma;

    Sammanfattning : Studien ämnar att skapa en djupare förståelse för arbetet med gatubarn i Kilimanjaro regionen, Tanzania, samt undersöka verksamma faktorer för att främja barnens levnadsvillkor. Det empiriska materialet har samlats in genom fyra semistrukturerade intervjuer med socialarbetare från organisationen Amani Centre for Street Children. LÄS MER

  3. 18. Umgänge trots våld? - En kvalitativ innehållsanalys utifrån svenska domar om umgänge när våld har förekommit

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Emma Bjarnevik; Nathalie Wennberg; [2024]
    Nyckelord :custody cases; visitation rights; child abuse; appellate court; domestic abuse; Social Sciences;

    Sammanfattning : Our thesis aimed to investigate how the Swedish district courts and appellate courts present arguments for visitation rights while safeguarding children's rights in custody cases involving instances of violence. The analysis and concluding discussion focused on three research questions: How do the district courts and appellate courts argue on visitation rights in custody cases involving instances of violence? What similarities and differences exist in the assessments of the district court and the court of appeals in custody disputes, and how do their decisions contribute to the formulation of visitation rules? How can the court's argument be understood regarding visitation rights from a children's rights perspective? The method involved a qualitative content analysis of twelve appellate court cases. LÄS MER

  4. 19. “FAMILJER GÅR SÖNDER FÖR ATT DE INTE FÅR RÄTT HJÄLP I TID” : En kvalitativ studie om väntetider till BUP för barn utifrån ett föräldraperspektiv

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Farido Ibrahim; Helen Ehrstedt Segerlund; Ida-Matilda Sakko; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The aim of the study was to examine the consequences of the long wait to children's psychiatry in Sweden, BUP from a parent's perspective. Four questions were phrased based on the study. LÄS MER

  5. 20. Att lyssna in och ge tillbaka, och dela förundran tillsammans : En intervjustudie om förskollärares erfarenheter av att skapa fysiska miljöer utifrån barns inflytande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Moa Johansson; Caroline Fridholm; [2024]
    Nyckelord :Children s view; children s agency; childhood sociological perspective; being becoming; the importance of the physical environment; influence; interest; curiosity; Reggio Emilia; Barnsyn; barns aktörskap; barndomssociologiskt perspektiv; being becoming; fysiska miljöns betydelse; inflytande; intresse; nyfikenhet; Reggio Emilia;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka de erfarenheter förskollärare beskriver om skapandet av den fysiska miljön i förskolan utifrån barns intressen, nyfikenhet och undersökande i stunden. För att nå vårt valda syfte har vi utgått från följande frågeställningar: Vilka strategier använder förskollärare för att ge barnen inflytande över utformningen av den fysiska miljön i förskolan? Vilka utmaningar lyfter förskollärare att de möter i skapandet av fysiska miljöer i förskolan utifrån barns intresse och undersökande? Vi har valt att utgå från ett barndomssociologiskt perspektiv i studien, vilket inte enbart handlar om kunskapen om barn och barndom utan något som också bör förstås i relation till tid och rum. LÄS MER