Sökning: "Creativity Education"

Visar resultat 16 - 20 av 236 uppsatser innehållade orden Creativity Education.

  1. 16. BRUKA

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Louise Åström; [2023]
    Nyckelord :folkets hus; community house; Nynäshamn; Stora Vika; geologi; forskning; utbildning; utställning; konst; geology; research; education; art; exhibition; jordhus; rammed earth; kalk; limestone; kalkbrott; quarry; post-industrial; postindustriell; Cementa; ekologi; ekosystem; ecology; ecosystem;

    Sammanfattning : Från bruksort till BRUKA, med kalkbrottet som gemensam nämnare. Stora Vika har historiskt bestått av en symbiotisk relation mellan ortens tre ”ben”: kalkbrottet, cementindustrin och bostadsområdet. Idag präglas orten av att kopplingen mellan dessa tre element gått förlorad. LÄS MER

  2. 17. ”Va!? Har du inte hört den!?” : En kulturhistorisk analys av musiklärarstudenters reflektioner om idén om en kulturkanon och dess potentiella implikationer gällande musikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Felix Björk; [2023]
    Nyckelord :cultural canon; music teacher students; repertoire; cultural history; music education; kulturkanon; musiklärarstudenter; repertoar; kulturhistoria; musikundervisning;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete handlar om idén om den kulturkanon som ska införas enligt Tidöavtalet som publicerades 2022. Syftet är att belysa hur musiklärarstudenter reflekterar kring en kulturkanon och vilka implikationer den potentiellt skulle ha för musikundervisning utifrån forskningsfrågan; Vad karaktäriserar musiklärarstudenters utsagor om en potentiell kulturkanon och dess implikationer för deras framtida musikundervisning? För att besvara forskningsfrågan har sex musiklärarstudenter, från de senare årskurserna under höstterminen 2023 på Kungl. LÄS MER

  3. 18. En Studie om Sambandet mellan olika Kreativitetsdomäner och Livstillfredsställelse bland Universitetsstudenter

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Franz Hugo Tristen; Anton Bogren; [2023]
    Nyckelord :Livstillfredsställelse; Kreativitet; Kreativitetsdomäner; Studenter; Subjektivt välbefinnande; Life Satisfaction; Creativity; Creativity Domains; Students; Subjective Well being; Social Sciences;

    Sammanfattning : The number of highly educated people in Sweden is constantly increasing, and as more and more choose to pursue higher education at universities, interest in various aspects related to student well-being is also growing. The purpose of this study is to delve deeper into the concept of well-being, specifically the sub-concept - life satisfaction, and how this relates to the trendy but still underexplored topic of creativity. LÄS MER

  4. 19. Student's views and thoughts regarding learning the technology subject in primary schools in Sweden : An examination regarding student views on learning technology

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Fitwi Russom Zereslassie; [2023]
    Nyckelord :Technical Education; Technology subject; student view; primary school; 9th grade; Secondary school; Teknisk utbildning; Teknikämne; elevsyn; grundskola; årskurs 9; gymnasiet.;

    Sammanfattning : The interest in technology subject has been growing in recent years, especially in primary schools. In Sweden, technology is part of the national curriculum and is considered a critical subject for equipping students with problem-solving, creativity, innovation skills, and knowledge. LÄS MER

  5. 20. Breaking the loop : A study on how collaborative learning impacts accessibility in dance

    Kandidat-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Alva Degerfeldt; Klaudia Rychlik; [2023]
    Nyckelord :collaboration; collaborative learning; access; accessibility; dance; dance education; samarbete; kollaborativt lärande; tillgång; tillgänglighet; dans; dansutbildning;

    Sammanfattning : This bachelor thesis is a study of how collaborative learning impacts accessibility, with a particular attention given to the relationship between the learning process and accessibility. The aim is to gain insights into how collaborative learning as a pedagogical approach impacts accessibility in a group of mixed ability dancers. LÄS MER