Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. "När tankarna springer före" : En kvalitativ studie om specialpedagogers och speciallärares uppfattningar om och erfarenheter av särskild begåvning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Pernilla Hjalmarsson; Sofie Österberg; [2022]
    Nyckelord :Särskild begåvning; högpresterande elever; specialpedagogik; differentierad undervisning; samverkan;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att utifrån en kvalitativ ansats i form av semistrukturerade begreppsintervjuer bidra med kunskaper om specialpedagogers och speciallärares uppfattningar om och erfarenheter av särskild begåvning. I studien har fyra specialpedagoger och fyra speciallärare från sex olika kommuner i Mellansverige deltagit. LÄS MER

  2. 2. Arbetsplatskonflikter och deras konfliktlösningar : En socialpsykologisk filmanalys gällande arbetsplatskonflikter ur tv-serien Syrror

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Karolina Stenlund; [2018]
    Nyckelord :Movie analysis; social psychology; organizational communication; workplace conflicts; conflict resolutions; Filmanalys; socialpsykologi; organisationskommunikation; arbetsplatskonflikter; konfliktlösningar;

    Sammanfattning : När det talas om ordet arbetsplatskonflikter, sker detta ofta i negativa termer som att konflikter är något destruktivt för organisationen. Konflikter ses ofta som negativa för organisationen och något som snabbt måste undvikas eller lösas. LÄS MER

  3. 3. Stöd i läs- och skrivsvårigheter. En kvalitativ studie av lärares upplevelser av elevers stöd i svårigheterna

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Carina Persson; [2014-03-31]
    Nyckelord :läs- och skrivsvårigheter; dyslexi; särskilt stöd; kategoriskt och relationellt perspektiv; sociokulturell;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att ta reda på hur lärarna upplever det stöd som elever i läs- och skrivsvårigheter har. Jag utgår då från frågorna: • Hur ser lärare på läs-och skrivsvårigheter? • Hur ser det nuvarande stödet ut? • Vilket stöd önskar lärarna till elever i läs-och skrivsvårigheter? Teori: I teorin beskrivs de två huvudperspektiven som vi i Sverige har i specialpedagogiken: Det kategoriska och det relationella perspektivet. LÄS MER

  4. 4. ”Jag tror det handlar om makt” - En kvalitativ studie hur genusteori kan konkretiseras i ett arbetsmaterial för yngre åldrar

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Adam Holters; [2011]
    Nyckelord :genus; genusteori; arbetsmaterial; yngre åldrar; d;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med vår studie är att skapa ett enkelt och konkret arbetsmaterial inom ämnetgenus för år 1 – 3. Uppsatsens huvudsakliga frågeställningar är hur genusteori kan konkretiseras i ettarbetsmaterial för årskurs 1 till 3, vilka metoder främjar konkretiseringen samt hur arbetsmaterialet utformas irelation till Lgr11 och Skollagen. LÄS MER

  5. 5. ”Det var bara att testa själv". En pilotstudie om vilket stöd mödrars erfarenhet av stöd från BVC efter att de slutat amma sitt barn före sex månaders ålder

    D-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa

    Författare :Anna-Karin Hård; Ylva Pettersson; [2009-12-14]
    Nyckelord :Child health service; support; bottle-feeding;

    Sammanfattning : Inledning: På BVC möter sjuksköterskan föräldrar och deras barn under barnens första år. Hon har här en betydande roll i att vägleda och stödja föräldrarna till att ge sina barn en hälsosam uppväxt. LÄS MER