Sökning: "Didaktik omsorg"

Visar resultat 1 - 5 av 62 uppsatser innehållade orden Didaktik omsorg.

  1. 1. Undervisning i förskolan : En studie om hur förskollärare tolkar och tillämpar undervisningsbegreppet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Hagel Andersson; [2024]
    Nyckelord :didactics; preschool; preschool teacher; equity; teaching; didaktik; förskola; förskollärare; likvärdighet; undervisning;

    Sammanfattning : Undervisning i förskolan har sedan det infördes i förskolans läroplan varit ett omdiskuterat begrepp och förskollärare har uttryckt oro för att förskolans tradition av att arbeta holistiskt med fokus på omsorg och lärande hotas i och med undervisningsbegreppets inträde i förskolan. Syftet med detta examensarbete är att med utgångspunkt i didaktisk teori och de didaktiska frågorna vad, när och hur bidra med kunskap om hur förskollärare tolkar och tillämpar undervisningsbegreppet. LÄS MER

  2. 2. "Man måste verkligen välja hur man planerar" : En kvalitativ studie om hur förskollärare planerar och genomför undervisning i samband med inskolningar.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Malin Nylund; Jennifer Svensson; [2023]
    Nyckelord :educare; förskola; inskolning; trygghet; anknytning; undervisning; planering; didaktik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur förskollärare planerar och genomför undervisning i samband med inskolningar. Studiens undersökningsinstrument utgörs av en intervjuguide som är framarbetad för att besvara våra frågeställningar. LÄS MER

  3. 3. «Det finnes mye følelser i fotball og fiske» : En kvalitativ oppgave om menns opplevelser i møte og i samtale med kompiser om vonde følelser og livskriser

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Tonje Nymoen; [2023]
    Nyckelord :Masculinity; norms; emotions; men; care; independence; fear; friendship; Maskulinitet; normer; følelser; menn; omsorg; selvstendighet; frykt; vennskap;

    Sammanfattning : In a world of expectations, prejudice and norms, it may be natural to think that there are people out there who find it difficult to be open, vulnerable and honest about how they feel and how they are doing. Being able to lean on a friend during difficult times sounds liberating and safe. LÄS MER

  4. 4. Hur kännetecknas en kvalitativ undervisning i fritidshemmet? : En kvalitativ studie ur fritidslärares perspektiv

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Fanny Bergqvist; Filip Engberg; [2023]
    Nyckelord :Fritidslärare; fritidshem; kvalitativ undervisning; ramfaktorer; ramfaktorteori;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka fritidslärares uppfattning om kvalitativ undervisning samt vilken inverkan legitimerade fritidslärare anser att olika ramfaktorer har på deras kvalitativa undervisning. I läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet står det att begreppet undervisning ska ges en vid tolkning i fritidshemmet där omsorg, utveckling och lärande utgör en helhet (Skolverket 2022b). LÄS MER

  5. 5. Emotionella aspekter i relationellt lärande : En kvalitativ livsvärldsfenomenologisk studie som behandlar förskollärares upplevelse av relationell kommunikation med barn i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Lena Mellgren Åhlin; Maria Svensson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I förskolan ska barnen mötas och respekteras utifrån ett samlat perspektiv på lek, lärande och omsorg. För att yrkesverksamma i förskolan ska uppfylla sin yrkesroll krävs att mentala och fysiska verktyg används för att möta barnen som ska få reellt inflytande i utbildningen. LÄS MER