Sökning: "Ekologiskt ansvarstagande"
Visar resultat 6 - 10 av 11 uppsatser innehållade orden Ekologiskt ansvarstagande.
6. Etiska fonder : en studie för att undersöka om avkastningen skiljer sig mellan etiska och traditionella fonder?
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of EconomicsSammanfattning : I takt med att miljö och socialt ansvarstagande blivit en central fråga globalt har även många privatpersoner fått en vilja att ta ställning i dessa frågor när de gäller vardagliga ärenden som konsumtion. Detta har lett till att många varor skapats i ny form som anpassar sig efter konsumenternas preferenser. LÄS MER
7. Kvalitetscertifieringar som metod för mindre charkuteriföretag att kommunicera kvalitet och tillit
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskapSammanfattning : Bakgrund: Tilliten för livsmedelsbranschen och således köttbranschen har blivit ifrågasatt av konsumenter de senaste årtiondena på grund av olika redlighetsfusk, sjukdomsutbrott och misskötta djur. Konsumenter värderar kvalitetsattribut som säkerhet och etiska aspekter allt mer. LÄS MER
8. Hållbart byggande – Ett led i den hållbara utvecklingen? : Studie kring Bo01:s och Hammarby Sjöstads väg från vision till byggd realitet
Kandidat-uppsats, Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)Sammanfattning : The design of buildings is today considered to be crucial for obtaining sustainable development. Research concerning sustainable building is considered to be a Swedish area of strength and development projects as Hammarby Sjöstad and Bo01 are often pointed out as Swedish prime examples of sustainable building. LÄS MER
9. Hur kan Gina Tricots redan utarbetade CSR-arbete stärka företagets varumärkesimage?
M1-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen TextilhögskolanSammanfattning : Corporate Social Responsibility, CSR, kan förklaras som ett företags frivilliga samhällsansvar, där grunden för ett lyckat arbete handlar om att finna balans mellan ekonomiskt, miljömässigt och socialt ansvarstagande. Företagen ska inte bara fokusera på dess lönsamhet, utan också bidra till etisk social och miljömässig förbättring, faktorer som idag har blivit en självklarhet för att bidra till en hållbar utveckling men också för att bygga, stärka och bevara varumärket. LÄS MER
10. Environmental and social certifications on coffee : A study of consumer perceptions
Kandidat-uppsats, Institutionen för temaSammanfattning : Using coffee as the example, the five certifications; Rainforest Alliance, Fairtrade, UTZ Certified, EU certification for organic farming and KRAV are explored. A consumer perception survey and a comparative analysis of the certifications true achievements are compared in order to establish how well consumer perceptions reflect certification demands. LÄS MER