Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 149 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Self-efficacy i matematisk problemlösning : En litteraturstudie om undervisningsmetoder för ökad self-efficacy hos gymnasieelever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Caroline Hallqvist; Martin Purfürst; [2024]
    Nyckelord :matematik; self-efficacy; problemlösning; undervisningsmetoder; gymnasieelever;

    Sammanfattning : Denna studie är genomförd som en strukturerad litteraturanalys och syftar till att sammanställa undervisningsmetoder lärare kan använda för att för att öka gymnasieelevers self-efficacy inom matematisk problemlösning, samt undersöka hur aktuell forskning beskriver self-efficacy inom just problemlösning. Litteratur har främst sökts i databasen ERIC, men även UniSearch har använts som komplement. LÄS MER

  2. 2. Klassrumsdialog för lärande i matematik : En litteraturstudie om kommunikation i matematikundervisningen i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Klara Helander; Hanna Axelsson Holm; [2023]
    Nyckelord :klassrumsdialog; strategier för kommunikation; lärarens frågor; elevsvar; kooperativt lärande; förlängda pauser; gruppsammansättning; tidsfaktorn; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med vår litteraturstudie är att undersöka hur lärare kan skapa klassrumsdialog för att stötta elevers lärande i matematikundervisningen samt vilka faktorer som komplicerar arbetet med dialog i klassrummet. I studien har vi undersökt vilka strategier lärare använder för att skapa klassrumsdialog som stöttar elevers lärande samt komplexiteten i att arbeta med klassrumsdialog. LÄS MER

  3. 3. Understanding Sales Performance Using Natural Language Processing - An experimental study evaluating rule-based algorithms in a B2B setting

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Angelica Smedberg; [2023]
    Nyckelord :NLP; Sentiment Analysis; Ruled-based algorithms; TextBlob; VADER; Naïve Bayes; Machine Learning;

    Sammanfattning : Natural Language Processing (NLP) is a branch in data science that marries artificial intelligence with linguistics. Essentially, it tries to program computers to understand human language, both spoken and written. Over the past decade, researchers have applied novel algorithms to gain a better understanding of human sentiment. LÄS MER

  4. 4. Energileverantörernas kundbehov på prov : Hur energileverantörerna kan uppfylla sina kunders behov genom effektiv utformning av sina hållbara affärsmodeller

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Eric Fredén; Emil Leidelof; [2023]
    Nyckelord :Business Model; value creation; value dimensions; customer needs; service logic; sustainability; energy provider; Affärsmodell; värdeskapande; värdedimensioner; kundbehov; servicelogik; hållbarhet; energi-leverantör;

    Sammanfattning : Samhället står inför stora utmaningar när det kommer till en hållbar transformation av energisystemen. Globala trender som hållbarhet, decentralisering, digitalisering och säkerhet kombinerat med ekonomisk nedgång och geopolitiska spänningar har lett till att energileverantörernas kunders behov har skiftat. LÄS MER

  5. 5. Arbeta med elevernas matematiksvårigheter : En litteraturstudie om elever som har dyskalkyli

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Nour Haddad; Maria Salloum; [2023]
    Nyckelord :Inlärning matematiksvårigheter; dyskalkyli; lärarens roll; insatser; elevens kunskaper; taluppfattning; elevens prestationer; aritmetisk förmåga;

    Sammanfattning : Dyskalkyli är en specifik inlärningssvårighet. Det innebär att barnet visar brister i den aritmetiska förmågan. Syftet med denna litteraturstudie var att undersöka hur läraren arbetar med elever som har dyskalkyli och vilka effektiva insatser finns för elever med dyskalkyli. LÄS MER