Sökning: "kvinnliga författare litteraturhistoria"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden kvinnliga författare litteraturhistoria.

  1. 1. En kritisk diskursanalys av romantikens författare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Linnéa Lindquist; Felicia Palm; [2023]
    Nyckelord :diskurs; författare; kritisk diskursanalys; kvinnofack; läromedel; patriarkat;

    Sammanfattning : Denna kritiska diskursanalys syftar till att undersöka beskrivningar av några manliga respektive kvinnliga författare i tre valda läromedel för svenskundervisningen på gymnasiet, samt jämföra läromedlen emellan. Läromedlen vi analyserat är Språket och berättelsen 2, Svenska 2 Helt enkelt och Punkt. Litteraturhistoria. LÄS MER

  2. 2. Litteraturhistoriska urval : En historisk jämförelse av det skönlitterära författarurvalet i tre litteraturhistoriska läroböcker för gymnasieskolans svenskämne och deras samtida läroplaner.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Sara Carlberg; [2023]
    Nyckelord :Läromedel; läroplaner; urval; utrymme; litteraturhistoria; representation; kanon; intersektionalitet.;

    Sammanfattning : Denna kvantitativa och jämförande studie undersöker författarurvalet och utrymmesfördelningen i tre litteraturhistoriska läroböcker från åren 1991–2021 för gymnasieskolans svenskämne. Utrymmesfördelningen undersöks utifrån tidsperiod, könstillhörighet och geografisk härkomst. LÄS MER

  3. 3. Representation och framställning av kvinnliga och manliga författare : En studie av läromedel för Svenska 2 ur ett genus- och värdegrundsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Julia Lundberg; [2020]
    Nyckelord :Equality; gender stereotypes; upper secondary school; history of literature; Jämställdhet; könsstereotyper; gymnasieskola; litteraturhistoria;

    Sammanfattning : This study aims to examine the representation of male and female authors and how they are described in three literature textbooks used in Swedish upper secondary school. The theoretical framework consists of gender theory with focus on the stereotyped images that have existed, and still exists, about what is characteristically masculine and feminine. LÄS MER

  4. 4. Är Strindberg ett geni? Om kön och genus i läromedel : En komparativ analys av fem läromedel i svenska 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Frida Jonasson; Caroline Bylund; [2020]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; läromedel; kön; svenskämnet; August Strindberg; Victoria Benedictsson; Selma Lagerlöf; Vilhelm Moberg; litteraturhistoria; jämställdhet; hierarki; genus;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att utföra en komparativ analys av fem läromedel i svenska 2 i gymnasieskolan. Vi besvarar en frågeställning som rör hur fördelningen mellan kvinnliga och manliga författare ser ut i läromedlen. LÄS MER

  5. 5. "Varför handlar det inte om oss?" : En intersektionell diskursanalys av skönlitteratur i läroböcker i kursen Svenska som andraspråk 3

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Fanny Bjarke; [2019]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; läromedel; läroböcker; styrdokument; CDA; kritisk diskursanalys; intersektionalitet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Skolverket ställer i kursplanen i Svenska som andraspråk 3 tydliga krav på att skönlitteraturen i kursen ska vara skriven av både kvinnor och män och komma från olika kulturer och tider. Eftersom majoriteten av lärarna i Svenska som andraspråk enligt Skolverket inte är behöriga i ämnet, alternativt inte har läst litteraturvetenskap, ställer detta höga krav på att läroböckerna erbjuder skönlitteratur med en stor diversitet för att nå upp till kraven i kursplanen. LÄS MER