Sökning: "Estetisk läsning"

Visar resultat 6 - 10 av 75 uppsatser innehållade orden Estetisk läsning.

  1. 6. Meningsskapande i litteraturundervisning : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Klara Ågren; Hannes Högberg; [2023]
    Nyckelord :Estetisk läsning; Efferent läsning; Litteraturdidaktik; Litteraturreception; Litteratursamtal; Litteraturundervisning; Läslogg; Meningsskapande;

    Sammanfattning : Meningsskapande är ett begrepp vi flera gånger stött på under vår utbildning, särskilt i relation till litteraturundervisning, men vars innebörd tycks hänga lite i luften. För att göra begreppet användbart för oss som blivande svensklärare har vi därför velat undersöka hur litteraturundervisning kan bli just meningsskapande, och vilka faktorer som kan påverka detta. LÄS MER

  2. 7. Svensklärares erfarenheter av arbetssätt med skönlitteratur : En intervjustudie om läsintresse inom svenskämnet med inriktning mot högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska

    Författare :Anna Lantz; Jenny Karlsson; [2022]
    Nyckelord :läsintresse; motstånd till läsning; skönlitteratur; arbetssätt i undervisning; skönlitterär läsning; positiva upplevelser; motivation; högläsning; boksamtal; relaterbar läsning; filmatisering; transaktion; estetisk; efferent; sociokulturellt perspektiv; appropriering; mediering; scaffolding;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka svensklärares erfarenheter av arbetet med skönlitteratur i undervisningen och vilka didaktiska verktyg som kan tillämpas för att främja och bibehålla läsintresset hos högstadieelever. Syftet var också att få en förståelse för hur svensklärare kan vägleda högstadieelever i läsningen av skönlitteratur. LÄS MER

  3. 8. "Eleverna ska förstås få läsa för lusten och glädjen" : En komparativ analys av synen på skönlitteratur i grundskolans svenskämne

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Erik Olsson; Linn Larsson; [2022]
    Nyckelord :Litteraturdidaktik; litteraturundervisning; legitimering; efferent läsning; estetisk läsning;

    Sammanfattning : Under de senaste decennierna verkar det ha skett en förskjutning mot mer mätbara aspekter i skolans styrdokument. Detta är något som har väckt tankar kring vad det får för konsekvenser för litteraturundervisningen, då skönlitteraturen och de tolkningar och reflektioner som hör till läsningen är svåra att mäta och bedöma. LÄS MER

  4. 9. "Om jag kunde förstå" : Att sätta ord på ungas ångest via Sonja Åkessons lyrik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Louise Gunnarsson; Max Law; [2022]
    Nyckelord :Lyrik; Sonja Åkesson; ungas ångest; receptionsteori; litteraturdidaktik; svenskundervisning; biblioterapi; didaktisk läsart;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att genomföra en närläsning av Sonja Åkessons dikter Bedrägeri, Jag stirrar, Omöjligt och Öron med målet att påvisa hur dessa dikter kan användas för att öka förståelsen för upplevelser av ångest. I ett bredare sammanhang är studiens syfte att kunna påvisa lyrikens användbarhet i klassrummet. LÄS MER

  5. 10. ”resa både i tiden, i rymden och i hela världen” : En kvalitativ intervjustudie av fyra F–3-lärares didaktiska förhållningssätt i arbetet för att främja elevers meningsskapande och förståelse för sig själva och sin omvärld genom skönlitteraturen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sanna Basualto; Erika Udén Möller; [2022]
    Nyckelord :Meningsskapande; sociala samspel; skönlitteratur; textsamtal;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka fyra F–3-lärares didaktiska förhållningssätt i arbetet för att främja elevers meningsskapande och förståelse för sig själva och sin omvärld genom skönlitteraturen. Studiens resultat grundar sig på kvalitativa intervjuer av fyra F-3-lärare. LÄS MER