Sökning: "Förutsättningar för barns anknytning"
Visar resultat 6 - 10 av 57 uppsatser innehållade orden Förutsättningar för barns anknytning.
6. Delaktighet – ett multidimensionellt begrepp i förskolan : Specialpedagogers och förskollärares beskrivningar av barns delaktighet och arbetet med detta i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om specialpedagogers och förskollärares syn på/ uppfattning av barns delaktighet i förskolan. Tidigare forskning inom området utgår främst från förskollärares syn på delaktighet i förskolan snarare än specialpedagogers uppfattning av barns delaktighet. LÄS MER
7. TAKK och bildstöd i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares syn på TAKK och bildstöds påverkan på barns språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/DidaktikSammanfattning : Språk och lärande har nära anknytning till varandra och varje barn ska få möjlighet att uttrycka sig med hjälp av olika uttrycksformer (Läroplan för förskolan [Lpfö18], 2018). Förskollärare är ansvariga för att ge barnen i förskolan de förutsättningar som behövs för att språkutveckling ska ske (Lpfö18, 2018). LÄS MER
8. Gruppstorlekens påverkan på yngre barns anknytning i förskolan : En kvalitativ studie ur förskolepersonals perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Denna studie granskar förskolepersonals erfarenheter kring yngre barns anknytning i stora barngrupper. Studien utgår från förskolepersonalens perspektiv, mer specifikt förskollärare och barnskötare, men undersöker även de yngre barnens förutsättningar vad gäller att bygga anknytningsrelationer med personalen. LÄS MER
9. Barns trygghet vid övergångar mellan avdelningar inom förskolan : En kvalitativ studie ur förskollärares perspektiv
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra hur förskollärare resonerar kring barns trygghet i samband med övergångar mellan avdelningar inom förskolan. Forskning visar att bemötande som barn får av vuxna på förskolan spelar roll för relationsskapande och trygghet. LÄS MER
10. Inskolning i pandemins spår : Möjligheter till anknytning vid inskolning under coronapandemin
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Viruset Covid-19 spred sig snabbt världen över och i mars 2020 var coronapandemin, som härjar än, ett faktum. Föreliggande studie syftar till att ta reda på pedagogers upplevelser av barns möjligheter till anknytning vid inskolning under coronapandemin. LÄS MER