Sökning: "Girl Games"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden Girl Games.

  1. 1. Barns val i leken ur ett genusperspektiv : En studie ur barns perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Victoria Lihden; [2022]
    Nyckelord :Girl; Boy; Children s Perspective; Gender; Free Play; Flicka; Pojke; Barns perspektiv; Genus; Fri lek;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få en inblick i hur barnen ur ett genusperspektiv ser på de leksaker och lekar som de leker i den fria leken på förskolan. Empirin har samlats in från två olika förskolor, en som ligger i en tätort och en som ligger ute på landsbygden där sammanlagt 10 barn har medverkat. LÄS MER

  2. 2. "Du vet, hästen rids ju bara av en tjej" : En kvantitativ innehållsanalys av könsgestaltningar i ridsportsjournalistisk

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Emma Lindström; Alice Axelsson; [2022]
    Nyckelord :Jämställdhet; ridsport; OS; Kommunikation; Journalism; intersektionalitet; feminism; gestaltningsteorin;

    Sammanfattning : Equality is a well discussed topic and equality work is integrated in todays society, both within journalism and sports. Equestrian sports is a gender integrated sport which means that women and men compete against each other under the same circumstances and rules. However, previous research shows that this doesn’t lead to equal circumstances. LÄS MER

  3. 3. “You play like a girl” : An investigation of the gender-typing of Esports as well as the effect of gender stereotypes on player performances

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Kevin Shaw; [2021]
    Nyckelord :Esports; Gaming; Gender studies; Gendered sports; Gender appropriate sports; Gender stereotypes; Gender-typing; Gender inequality; Stereotype threat theory; Stereotype boost theory; Stereotype lift theory; Stereotype susceptibility; Stereotype endorsement; Stereotype awareness; Social role theory; Masculine sports; Feminine sports; Neutral sports; Sports performance; Counter-Strike; Psychology; Sports studies;

    Sammanfattning : Purpose and research questions: The purpose of this study has been to critically examine Esports through a gender perspective. The study therefore investigated the gender-typing of Esports and if these stereotypes affect players’ performance. LÄS MER

  4. 4. Ända sedan gamla dagar under våran ljusblå fana. : -En studie om män och kvinnor i fotbollsupporterkultur i efterkrigstidens Sverige.

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Martin Sjöbeck; [2021]
    Nyckelord :Masculinity; gender; crisis theory; supporter culture; football; soccer.; Manlighetsforskning; genus; maskulinitet; kristeori; supporterkultur; fotboll.;

    Sammanfattning : Min studie syftar till att undersöka hur den svenska fotbollens supporterkulturs könsfördelning mellan män och kvinnor sett ut årtiondena efter Andra världskriget, hur maskulinitet har konstruerats idenna kontext samt hur synen på genus bland supportrarna såg ut under denna tid. Undersökningen bidrar till forskningsläget med en outforskad period, där andra forskare undersökt tidigare och senare perioder med fokus på kopplingen mellan maskulinitet och våld. LÄS MER

  5. 5. Attitudes of Adolescent users of Electronic Games towards Extramural EFL/ESL Exposure and Language Skills

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Engelska institutionen

    Författare :gabriel hjalmarsson; [2020]
    Nyckelord :Electronic Games; Extramural English; L2 acquisition; Attitudes; Motivation;

    Sammanfattning : Studies relating to Electronic Games (EG) and the development of language acquisition for ESL learners have shown remarkable results. A Swedish study researching vocabulary proficiency reported that “frequent gamers had a higher total mean score than the moderate gamers, and in turn the moderate gamers had a higher score than the non-gamers” (Sundqvist & Sylvén, 2012, p. LÄS MER