Sökning: "Grundskola Gymnasieskola"
Visar resultat 6 - 10 av 88 uppsatser innehållade orden Grundskola Gymnasieskola.
6. Assistentens roll och förutsättningar att stötta elever : En kvalitativ studie om assistenter som arbetar medelever i behov av stöd
L3-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : En liten kvalitativ studie om rollen som assistent/lärarassistent/elevassistent/resurs och de förutsättningar som ges för att dessa roller ska kunna stötta elever som behöver stöd som mest. ... LÄS MER
7. Hundens självklara plats i skolan? : Hunden som artefakt för social utveckling för elever med intellektuell funktionsnedsättning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Skolans uppdrag är inte enbart kunskapsrelaterat utan bygger till stor del på att varje individ ska få med sig sociala egenskaper för att kunna passa in i samhället och fungera som goda samhällsmedborgare. I den här studien har det varit av intresse att undersöka om användningen av en utbildade hund i skolans verksamhet kan riktas mot att utveckla sociala förmågor och inte bara inriktat mot det teoretiska. LÄS MER
8. Erfarenheter av hälsofrämjande arbete med psykisk ohälsa bland elever i skolan : En intervjustudie med skolsköterskor
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)Sammanfattning : Bakgrund Psykisk ohälsa bland barn och ungdomar har de senaste åren ökat och ses idag som ett folkhälsoproblem. Skolsköterskan har en unik position och möter nästan alla elever i skolan och har därmed möjlighet att tidigt identifiera psykisk ohälsa. LÄS MER
9. Pedagogers uppfattningar om specialpedagogisk handledning : En enkätstudie i en kommun
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Specialpedagogisk handledning är en viktig, men ofta outnyttjad, resurs för att stödja elever som hamnat i svårigheter. Det verkar finnas en kunskapslucka vad gäller att förstå pedagogers uppfattningar om specialpedagogisk handledning. LÄS MER
10. Hur skapas meningsfullhet med AKK i anpassad grund- och gymnasieskola? : - Intervjustudie med fokus på lärares tankar
Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Det behövs en god lärmiljö som är anpassad utifrån elevernas behov för att elever ska lära och utveckla sina kunskaper (Skolverket, 2022). För bästa förutsättningar till lärande behöver eleverna känna KASAM som står för Känsla Av SAMmanhang. LÄS MER