Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Extra anpassningar i förskolans verksamhet : En studie som undersöker förskollärares uppfattningar om extra anpassning i den fysiska inomhusmiljön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Nelly Skog; [2023]
    Nyckelord :Extra anpassning; inomhusmiljö; förskola; anpassning; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur extra anpassningar i den fysiska inomhusmiljön i förskolan kan uppfattas av verksamma förskollärare. För att fånga förskollärares uppfattningar om undersökningsområdet har studiens metod varit en fenomenografisk intervjustudie som innebär en öppen intervjuform. LÄS MER

  2. 2. Elever som möts i den hybrida verkligheten : Ett utvecklingsinriktat arbete som syftar till att utveckla arbetssätt med digitala verktyg på fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Maria Christiansson; Rickard Cristescu; [2023]
    Nyckelord :Fritidshem; digitala animeringar; digitala verktyg; Puppet Pals; samlärande; sociala lärande; multimodalt; gruppsammansättningar; proximal utvecklingszon;

    Sammanfattning : Utvecklingsprojektet bygger på aktionsforskning som har skapats med målet att öka samlärandet i olika typer av gruppsammansättningar när elever skapar digitala animeringar med hjälp av appen Puppet Pals. Projektet har utförts på ett fritidshem med elever från förskoleklass upp till årskurs 3. LÄS MER

  3. 3. Vilka elever har strörst nytta av matematisk problemlösning?

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Andreas Andersson; [2023]
    Nyckelord :problem solving; mathematics; high-achieving students; low-achieving students.; problemlösning; matematik; högpresterande; lågpresterande.;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har undersökt hur låg- respektive högpresterande elever påverkas av problemlösningsuppgifter i matematikundervisningen. Är det främst de relativt högpresterande eleverna som har störst nytta av matematisk problemlösning för att få en djupare förståelse i matematik? Kan problemlösning användas för att få upp intresset för lågpresterande elever? Spelar det någon roll hur problemuppgifter är formulerade? Arbetet har genomförts genom en begränsad systematisk litteraturöversikt genom en databassökning via sökmotorerna DiVA, ERIC och Springer följt av en narrativ analys av tolv utvalda artiklar. LÄS MER

  4. 4. Gruppsammansättning i ämnet hem- och konsumentkunskap : En kvalitativ studie om lärarens uppfattning av gruppsammansättning i hem- och konsumentkunskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Erika Sjöstedt; [2022]
    Nyckelord :Hem- och konsumentkunskap; grupparbete; sociokulturellt perspektiv; systemteori; gruppsykologi; kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : Hem- och konsumentkunskap (HKK) bygger delvis på de praktiska köksmomenten där elevers samarbete utgör en förutsättning. Syftet med studien är att undersöka hur lärare upplever att gruppsammansättningen påverkar elevernas kunskapsutveckling i de praktiska momenten i ämnet. LÄS MER

  5. 5. Alla barn sover inte i förskolan : En kvalitativ studie om äldre barn i åldrarna 3–5 års möjligheter till återhämtning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sanna Skällberg; Isabell Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Preschool; educator; children; children s individual needs; rest; restful activities; recovery; Förskola; pedagoger; barn; barns individuella behov; vaken vila; vilsamma aktiviteter; återhämtning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om pedagogers uppfattningar beträffande äldre barn i åldrarna tre till fem års möjligheter till återhämtning som tillgodoser deras individuella behov i förskolan. För att undersöka studiens syfte är data framtagen med hjälp av semistrukturerade intervjuer med pedagoger från några förskolor i södra Sverige. LÄS MER