Sökning: "Health interventions in school student experiences"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Health interventions in school student experiences.

  1. 1. Elever saknar erfarenhet av skolans narkotikaförebyggande insatser - En kvantitativ studie om gymnasieelevers erfarenheter av och uppfattning om narkotikaförebyggande insatser

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Sanna Svensson; Hannah Jarnehammar; [2023]
    Nyckelord :Support; drug prevention; cannabis; high school students; adolescence; Social Sciences;

    Sammanfattning : It is important to investigate and better understand what drug prevention interventions look like for young people in society. The purpose of the study was to investigate adolescents' experiences of and perception of the support and prevention efforts that are available for them. LÄS MER

  2. 2. Det som är bra för elever med autism kan även vara bra för elever utan autism. : En fenomenologisk studie om lärares stöd i arbetet med elever med autism.

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Malin Wettervik; [2023]
    Nyckelord :autism; elevhälsa; fenomenologi; känsla av sammanhang; lärare; skolledare.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Den här studien syftar till att undersöka vilket stöd lärare får i arbetet med elever med autism samt vilket stöd de önskar att de fick. Studien syftar till att undersöka vilket stöd elevhälsan bidrar med för att stötta lärare i arbetet med elever med autism, enligt skolledare. LÄS MER

  3. 3. "Det handlar om tur" : Hur logopeder inom hälso- och sjukvården upplever arbetet med barn i skolåldern med språkstörning

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper

    Författare :Lovisa Järnankar; Frida Olsson; [2022]
    Nyckelord :Developmental language disorder DLD ; school; Speech and Language Pathology; experiences; challenges; conditions; language intervention; Språkstörning; skola; logopedi; upplevelser; utmaningar; förutsättningar; språkliga insatser;

    Sammanfattning : I skolan ställs höga krav på språklig förmåga hos barn och för barn med språkstörning kan det innebära svårigheter att klara skolans kunskapskrav. En språkstörning kan också leda till svårigheter med sociala relationer och socioemotionell problematik till följd av den nedsatta språkliga förmågan. LÄS MER

  4. 4. Arbetsterapeutiska interventioner i grundskolan för barn med autismspektrumtillstånd - En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Cassandra Palm Sydoff; Moa Olsson; [2021]
    Nyckelord :Autismspektrumtillstånd; Arbetsterapi; Skola; Autism i skola; Autism spectrum disorder; Occupational Therapy; School; Autism in school.; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: På grund av otillräcklig stöttning och anpassning inom grundskolan når mindre än hälften av barnen med autismspektrumtillstånd (AST) kunskapsmålen. Internationella erfarenheter och studier av arbetsterapeutiska interventioner för att stödja dessa elever visar på positiva effekter avseende aktivitetsutförande och skolresultat. LÄS MER

  5. 5. The Role of Sexual Pleasure in Comprehensive Sexuality Education in International Development. A qualitative case study of RFSU and their partner organizations exploring sexual pleasure and its inclusion in CSE

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi; Lunds universitet/LUMID International Master programme in applied International Development and Management

    Författare :Ellen Genstrand; [2021]
    Nyckelord :sexual health; sexual rights; sexual well-being; sexual pleasure; sex-positivity; comprehensive sexuality education; isomorphism; decoupling; critical pedagogy; RFSU; CSE; Social Sciences;

    Sammanfattning : The study examines pleasure-inclusive CSE within the case of RFSU and their partner organizations and their experiences of challenges and possibilities with CSE implementation and its cultural sensitivity. Experiences in both formal national CSE curricula such as in school- settings, and non-formal settings which reach out-of-school youth, such as in community centres or faith-based organizations, are explored. LÄS MER