Sökning: "Jämförande textanalys"

Visar resultat 21 - 25 av 157 uppsatser innehållade orden Jämförande textanalys.

  1. 21. Grönt och skönt - för alla? En jämförande studie över distribueringen av urban grönska i Göteborgs stad

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälle

    Författare :Anna Lilja; Douglas Nilsson; [2021-08-13]
    Nyckelord :Detaljplanering; Urban grönska; Miljörättvisa; Grön infrastruktur; Grönplanering; Göteborg; detail planning; urban green; environmental justice; green infrastructure; green planning; Gothenburg;

    Sammanfattning : Studien ämnar ta reda på hur urban grönska implementeras i detaljplaneringen, samt ifall detta skiljer sig mellan områden med olika socioekonomiska förutsättningar. Frågan gällande ojämn distribuering av urban grönska har länge legat i skymundan inom planeringen, särskilt i svensk kontext där socioekonomiskt utsatta områden tenderar att vara lokaliserade i närheten av grönområden, vilket kan ha lett till att frågan förbisetts. LÄS MER

  2. 22. Skönlitteratur i svenska och svenska som andraspråk på gymnasiet : En studie i ämnenas likvärdighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Cecilia Zakariasson; [2021]
    Nyckelord :Gymnasieskolan; likvärdighet; litteraturundervisning; skönlitteratur; svenska; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att bidra med kunskap om likheter och skillnader i behandlingen av skönlitteratur i gymnasieskolans kurs- och ämnesplaner för ämnena svenska och svenska som andraspråk. Studien syftar också till att belysa hur dessa likheter och skillnader visar sig i hur yrkesverksamma lärare inom SVA respektive SVE väljer skönlitteratur i deras undervisning och hur de säger sig arbeta med den. LÄS MER

  3. 23. Redo för svenskundervisning i årskurs 4-6? : En jämförande analys av kursplaner i svenska på lärarutbildningar med inriktning 4–6 i förhållande till kursplanen i svenska i Lgr11.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Tim Elledil; Lundberg Rickard; [2021]
    Nyckelord :kursplaner i svenska; åk 4–6; didaktik; lgr11; lärarutbildning;

    Sammanfattning : Avsikten med denna studie har varit att analysera Sveriges 19 lärosätens kursplaner för ämnet svenska i årskurs 4–6 samt jämföra dessa med lgr11s läroplan. Studien syftar till att belysa hur ämnet svenska framställs i kursplaner på svenska lärarutbildningar med inriktning mot årskurs 4–6 i grundskolan, samt till att analysera förhållandet mellan dessa kursplaner och kursplanen i svenska (Lgr11) med avseende på det ämnesinnehåll som beskrivs. LÄS MER

  4. 24. Flickornas knivar är fina, men vad är pojkarnas knivar? : - en jämförande textanalys om genus i historieläromedel.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sabrina Lindgren; Kristine Meidell; [2021]
    Nyckelord :Kvalitativ textanalys; Genus; Könsmaktsordning; Historieläromedel; Jämställdhet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur genus skildras i historieläromedel inom området forntiden för årskurs 1-3 samt stormaktstiden för årskurs 4-6. Studien syftade även till att belysa om de valda läromedlen knyter an till läroplanens avsnitt om skolans uppdrag gällande kritisk granskning av könsnormer. LÄS MER

  5. 25. “I NÄSTAN ALLA HEM ÄR DET KVINNORNA SOM ARBETAR MED DISK, STÄDNING OCH TVÄTT…” : En kvantitativ, kvalitativ och jämförande studie kring genus i SO-läroböcker för lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jennie Ejner; Elin Norén; [2021]
    Nyckelord :Förekomst av genus; läroböcker; genussystemet; explicita och implicita värderingar; visuell textanalys;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra till ökad kännedom och medvetenhet kring synen och förekomsten av genus i äldre och samtida SO-läroböcker för lågstadiet utifrån en jämförande studie. För att besvara syftet analyseras läroböckernas representation och gestaltning av manliga, kvinnliga samt könsneutrala individer. LÄS MER