Sökning: "Klassisk sång"
Visar resultat 36 - 40 av 57 uppsatser innehållade orden Klassisk sång.
36. Att sjunga Rossini : Instudering av ”Languir per una bella” ur L’italiana in Algeri (1813) av Gioacchino Rossini
Kandidat-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för klassisk musikSammanfattning : .... LÄS MER
37. ”Intuitiva känslor” och ”tydliga förstoringar” - om genreskillnader i sångpedagogers arbete med uttryck
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Syftet med mitt arbete är att undersöka och tydliggöra sångpedagogers arbete medgenrespecifika uttrycksmedel. Jag vill alltså undersöka vilka skillnader som finns mellangenrerna jazz och klassisk musik i sångpedagogers arbete med uttryck. LÄS MER
38. ”De flesta vill ju sjunga Loreengenren”
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur klassiskt utbildade sångpedagoger säger att de arbetar med tonåringar i genrer inom vilka pedagogerna saknar formell utbildning. Studien har genomförts genom kvalitativa intervjuer, där vi har intervjuat sex sångpedagoger som arbetar inom kulturskola eller estetiskt program. LÄS MER
39. Sångundervisning i olika genrer : En jämförande studie av sångundervisning inom klassisk sång och pop-sång
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Musikhögskolan IngesundSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur sångpedagoger inom de klassiska respektive de populärmusikaliska sångtraditionerna förhåller sig till enskild sångundervisning, samt hur de designar sin undervisning. Data har samlats in genom intervjuer med fyra sångpedagoger, samtliga verksamma på eftergymnasial nivå. LÄS MER
40. Sång i jazzgenren på gymnasienivå : En intervjustudie av fyra sångpedagogers syn på undervisning och arbetssätt inom genreområdet jazz
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Musikhögskolan IngesundSammanfattning : Syftet med studien är att få ökad insikt i hur sånglärare med utgångspunkt i kursplanens mål om genrebreddning hanterar genreområdet jazzsång i sångundervisningen på gymnasieskolans estetiska program. Genom att intervjua fyra sångpedagoger verksamma på gymnasiets estetiska program har jag tagit reda på vad som enligt dem kan betecknas som ett genreenligt sound eller genrespecifika egenskaper speciellt viktiga för jazzsång, hur dessa kunskaper kan förmedlas till eleverna samt hur sångpedagoger använder sig av jazzsångens genrespecifika element i sångundervisningen. LÄS MER