Sökning: "Lgr80 Lpo94"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Lgr80 Lpo94.

  1. 1. Dans som kulturell-, expressiv- och träningsform i idrottsämnet : En kvalitativ innehållsanalys av läroplaner mellan 1962 och 2022

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Hanna Gälbgjuter; [2023]
    Nyckelord :Culture dance; Curricula; Expressive dance; Physical education; Training dance; Expressiv form; Idrott och hälsa; Kulturell form; Läroplaner; Träningsform;

    Sammanfattning : Idrottsämnet i skolverksamheten innehåller mängder av olika aktiviteter. Bakgrunden till denna studie grundar sig i tidigare forskning som bekräftar att dansundervisningen kommer i skymundan för mer populära aktiviteter och bollspel. LÄS MER

  2. 2. Vygotskij, var är du? : En läroplansanalys om huruvida det sociokulturella lärandeperspektivet synliggörs i läroplaner från 1969–2011.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Ivana Filipovic; Marta Krzyzanowska; [2020]
    Nyckelord :språk; kommunikation; samarbete; lärande; matematiskt språk; läroplan; kursplan.;

    Sammanfattning : Detta är en empirisk studie vars syfte är att undersöka huruvida det sociokulturella perspektivet synliggörs i läroplanerna från 1969–2011. I studien undersöks även i vilken grad kommunikation kommer till uttryck i respektive läroplan samt hur dessa uttryck skiljer sig med fokus på matematikämnet. LÄS MER

  3. 3. Framställningen av islam i svenska läromedel : En kvalitativ textanalys av islams skildring i läromedel för högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Zwettler Niclas; [2018]
    Nyckelord :Islam; styrdokument; religion; Muhammed; religionskunskap; läromedel; högstadiet; socio-religiöst perspektiv; folkskolan;

    Sammanfattning : Studien behandlar hur islam presenteras i svenska läromedel för religionsundervisningen på högstadienivå. Syftet och frågeställningarna med studien är att undersöka hur beskrivningen av islam har utvecklats under de tre senaste läroplaner för den svenska skolan, Lgr80, Lpo94 och Lgr11, och genom undersökningen dra slutsatser som är kopplade till den tidigare forskningen. LÄS MER

  4. 4. Vilken historia förmedlas? : en läromedelsstudie om Skånes nationsskifte

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lucas Berzén; [2016]
    Nyckelord :historiebruk; läromedel; narrativ; identitet; historiekultur;

    Sammanfattning : Detta är en studie av historieframställningen i läromedel riktad mot grundskolans årskurs 4 – 6. Då historieämnet ges en tydligt identitetsskapande roll i styrdokumenten har aspekter kopplade till identitet och historieframställning undersökts. LÄS MER

  5. 5. Mångkultur i skolan, något nytt? : En kvalitativ dokumentanalys av den svenska nioåriga grundskolans läroplaner.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Cecilia Lundberg; [2014]
    Nyckelord :läroplan; styrdokument; Lgr62; Lgr68; Lgr80; Lpo94; Lgr11; mångkultur; mångfald; kultur; elev;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka den förändring som skett i grundskolans läroplaner mellan 1962-2011, vad gäller formuleringar om och kring arbetet med mångkultur. Syftet har besvarats genom frågeställningarna: Vad utmärker de enskilda läroplanernas synsätt på mångkultur? Vilka förändringar har skett i grundskolans läroplaner under de senaste femtio åren, vad gäller synsättet på mångkultur? Metoden som använts för att komma fram till ett resultat var av kvalitativ art. LÄS MER