Sökning: "Möjligheter som språket ger"

Visar resultat 16 - 20 av 96 uppsatser innehållade orden Möjligheter som språket ger.

  1. 16. ”Alla är förtjänta av att lära sig ljuden” : En studie om förskoleklasslärares undervisning med att främja elevers fonologiska medvetenhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Annika Nyfors; Elin Persson; [2021]
    Nyckelord :Phonological awareness; phonemic awareness; teaching reading; preschool class; Fonologisk medvetenhet; fonemisk medvetenhet; läsinlärning; förskoleklass;

    Sammanfattning : Att inneha fonologisk medvetenhet är grunden i att utveckla läsning. Fonologisk medvetenhet innebär förmågan att urskilja de ljud som finns representerade i språkets ljudsystem. Fonologisk medvetenhet har en underkategori som kallas fonemisk medvetenhet. Det innebär att barnet kan urskilja språkljud eller fonem i ett ord. LÄS MER

  2. 17. "Konflikter är oundvikliga" : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med konflikthantering i åldrarna 1-3 år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Mathilda Bergvall; Gisele Machuca Gonzalez; [2021]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; konflikt; konflikthantering; yngre förskolebarn; Förskola; förskollärare; konflikt; konflikthantering; yngre förskolebarn;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att, utifrån sociokulturell teori, belysa förskollärares arbete med att hantera yngre förskolebarns konflikter, och hur denna hantering utgör en del av den pedagogiska verksamheten i förskolan. Utifrån syftet fick vi fram två frågeställningar som belyser förskollärares syn på vilka konflikter som uppkommer bland yngre förskolebarn och förskollärares beskrivning av sin egen konflikthantering. LÄS MER

  3. 18. Språket från det sociala till det individuella : En kvalitativ studie om språkutvecklande arbetssätt på två olika fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Fritidshemspedagogisk forskning; Jönköping University/Forskning för fritidshemmets pedagogik

    Författare :Wieszkos Stina; Filippa Ridderström; [2021]
    Nyckelord :fritidshem; lärare i fritidshem; elever; barn; språkutvecklande arbetssätt; språksvårigheter; flerspråkig; språk; fokusgrupp;

    Sammanfattning : Språket är en viktig pusselbit för att eleverna ska utvecklas både socialt och ämnesmässigt. ”Språk är människans främsta redskap för att tänka, kommunicera och lära” (Skolverket, 2011, s. 1). Språket är en del av individens identitet och bör därför uppmärksammas i högre grad i fritidshemmets verksamhet. LÄS MER

  4. 19. Formativ bedömning för skrivutveckling : Fem mellanstadielärares erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Amela Pejmanovic; Jessica Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Feedback; assessment strategies; formative assessment; writing development; pupils ́ texts; middle school; writing lessons; Återkoppling; bedömningsstrategier; formativ bedömning; skrivutveckling; elevers texter; mellanstadiet; skrivundervisning;

    Sammanfattning : Förmågan att kunna uttrycka sig i skrift har blivit allt viktigare eftersom skriften numera används dagligen i flera sammanhang. I skolan ges eleverna möjlighet att utveckla denna förmåga genom undervisningen. LÄS MER

  5. 20. Barns möjligheter till språkutveckling i förskolans utomhusmiljö : en kvalitativ intervjustudie om förskollärares syn på barns möjligheter till språkutveckling i utomhusmiljöer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Malin Lindberg; [2021]
    Nyckelord :conversation; language development; outdoor environment; preschool teacher; förskollärare; samtal; språkutveckling; utomhusmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att erhålla kunskap om hur förskollärare ser på barns möjligheter till språkutveckling i utomhusmiljön, samt hur de beskriver sitt arbetssätt för att främja barnens språkutveckling i utomhusmiljön. Intresset för att genomföra denna studie grundar sig i den ökade utevistelsen på förskolorna just nu på grund av rådande restriktioner under corona-pandemin. LÄS MER