Sökning: "Möjligheter som språket ger"
Visar resultat 21 - 25 av 96 uppsatser innehållade orden Möjligheter som språket ger.
21. Att skriva är svårt : En systematisk litteraturstudie om undervisningsstrategier för elever i skrivsvårigheter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : I denna systematiska litteraturstudie analyseras och presenteras tidigare forskning om skrivstrategier för elever i skrivsvårigheter. Syftet med studien är att sammanställa forskning om undervisningsstrategier för elever i skrivsvårigheter samt vilka möjligheter och begränsningar grundskollärare har i undervisningen för elever i skrivsvårigheter. LÄS MER
22. Kommunikativa aktiviteter hos elever med annan språklig bakgrund En kvalitativ studie inom grundsärskolans ämnesområden
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitetSammanfattning : Det övergripande syftet med denna uppsats var att studera interaktioner där grundsärskoleelever med annan språklig bakgrund än svenska deltar. Studiens inriktning var på elevens kommunikation och hur pedagoger ger eleven möjligheter och verktyg till kommunicerande. LÄS MER
23. "− Får jag vara med?" : – En kvalitativ studie om inkludering och exkludering inom barnens fria lek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka fenomen som inkludering och exkludering inom lek i förskolan. Datainsamlingen skedde genom två kvalitativa metoder som bestod dels av pedagogers deltagande i intervjuer och etnografiska observationer på barn under den fria leken. LÄS MER
24. Musik i förskolan för att främja barns språkutveckling
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Syftet Syftet med vår studie är att undersöka pedagogers tankar kring och arbete med musikundervisning i relation till barns språkutveckling. Utifrån vårt syfte utformades två frågeställningar; vilken betydelse anser förskollärarna att musikundervisning har för barns språkutveckling? Hur arbetar förskollärare med musik som redskap för att främja barns språkutveckling? Bakgrund I bakgrunden redogör vi hur tidigare forskning ser på användandet av musik för att främja barns språkutveckling på olika sätt. LÄS MER
25. Vad säger du om artificiell intelligens, människa? : Diskurser, ramar och metaforer om AI i TT Nyhetsbyråns artiklar från 1980 till 2020
Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)Sammanfattning : Forskare och teknologer talar om artificiell intelligens som en revolution lika omvälvande som industrialismen och investerare har skyhöga förväntningar. Detta medan det hos allmänheten finns både okunskap om och rädsla inför AI, även om AI redan i dag tillämpas inom områden som sjukvård och industri. LÄS MER