Sökning: "Martha Man"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden Martha Man.

  1. 1. "Genom bokens värld når man dem ändå på ett väldigt fint sätt kan jag uppleva" : - En intervjustudie om sex grundskollärares syn på skönlitteratur och värdegrundsuppdraget

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Linnea Ramberg; Emmy Lindberg; [2022]
    Nyckelord :Fiction; values education; empathy; compassion; teachers in Swedish; teachers’ double commission; narrative imagination; envisioning worlds; Skönlitteratur; värdegrundsarbete; empati; medmänsklighet; svensklärare; lärares dubbla uppdrag; narrativ fantasi; föreställningsvärldar;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka vad verksamma svensklärare i årskurserna 4– 6 har för uppfattningar om hur värdegrunden kan integreras i arbetet med skönlitteratur och vilken betydelse det kan ha för elever. Det empiriska materialet består av sex kvalitativa intervjuer som har analyserats för att få en djupgående inblick i hur lärarna ser på integrationen av undervisningsuppdragen. LÄS MER

  2. 2. Barnkonventionen har blivit svensk lag - En studie om implementeringen av barnkonventionslagen

    L2-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Minette Bergström; [2021]
    Nyckelord :barnkonventionen; barnkonventionslagen; implementering; inkorporering; SOU 2020:63; Bris; kapacitetsmodellen; Law and Political Science; Social Sciences;

    Sammanfattning : Att inkorporera barnkonventionen till lag har varit debatterat under ett flertal år i Sverige. Ett antal utredningar har gjorts genom åren där man kommit fram till att inkorporering inte är nödvändigt för att jobba i enlighet med konventionen. LÄS MER

  3. 3. „Wahrheit kompt doch endlich ans liecht" : Edition und Kontextualisierung zweier Gedichte aus der Sammlung Geistliche und Weltliche Poemata (1650) von Anna Ovena Hoyer (1584-1655)

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Tyska

    Författare :Sara Alma Safije Sheikhi; [2021]
    Nyckelord :anti-clericalism; Early Modern; transcription; contextualisation; gender; authority; polemic; poetry; 17th century; Luther; Anna Ovena Hoyer; Anti-Klerikalismus; Die Frühe Neuzeit; Transkription; Kontextualisierung; Gender; Autorität; Polemik; Poesie; Luther; Anna Ovena Hoyer; antiklerikalism; den tidigmoderna tiden; transkription; kontextualisering; genus; auktoritet; polemik; poesi; 1600-talet; Luther; Anna Ovena Hoyer;

    Sammanfattning : Through a diplomatic transcription and contextualisation of two poems from Geistliche und Weltliche Poemata (1650) by Anna Ovena Hoyer (1584-1655) it is suggested that two contexts are highly relevant and fruitful for understanding the polemical nature of the Early Modern Era. The two examined contexts are anti-clericalism  ̶  the negative stance towards Lutheran clergymen  ̶  and the conditions for writing as a female in Early Modern times. LÄS MER

  4. 4. AI-maskinernas autonomi –hot eller möjlighet? : Vilka etiska konsekvenser får relationenmellan AI-maskinen och människan?

    Magister-uppsats, Enskilda Högskolan Stockholm/Avdelningen för religionsvetenskap och teologi

    Författare :Louise Linder; [2019]
    Nyckelord :Artificiell Intelligens och autonomi Autonomi och Kant AI och etik;

    Sammanfattning : As we are living in an era of increased development of Artificial Intelligence (AI), newethical dilemmas arise. Some countries, states, technicians, developers of AI and researchersin different faculties have already observed that AI could get out of control and affectsocieties and human beings in a disastrous way. LÄS MER

  5. 5. Vad påverkar en lärares val av metod för arbetet med elevernas läsinlärning?

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Martha Johansson; Sara Starheim; [2019]
    Nyckelord :Läsinlärning; Sociokulturellt perspektiv; Kognitivt perspektiv; Kompetensutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete är att synliggöra de val en lärare ställs inför när det handlar om hur de vill arbeta med elevers läsinlärning. Vi vill med detta arbete fokusera på lärarnas egen uppfattning om varför de väljer som de gör. LÄS MER