Sökning: "Massmedia politik sverige"
Visar resultat 6 - 9 av 9 uppsatser innehållade orden Massmedia politik sverige.
6. Så säljer man välgörenhet : om PR, opinionsbildning och lobbying i ideella organisationer
Magister-uppsats, Örebro universitet/Humanistiska institutionenSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur ideella organisationer arbetar med opinionsbildning och påverkansarbete mot allmänheten och politiska beslutsfattare. Jag ville se hur organisationer direkt, eller via opinion, går tillväga för att påverka ett politiskt beslut eller skapa uppmärksamhet för sina frågor. LÄS MER
7. Oljepriskänslighet på Sveriges och EU:s aktiemarknader
Magister-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionenSammanfattning : Oljeprisets påverkan på svensk och europeisk ekonomi är högaktuell – det skapar dagligen rubriker i massmedia. Inte minst på aktiemarknaden iakttas oljepriset noggrant. Denna studie undersöker huruvida statistiska samband mellan oljepriset och olika aktieindex kan påvisas, och även huruvida dessa går att utnyttja för prognostisering. LÄS MER
8. Nyhetsmedierna och Göteborgskravallerna : en fallstudie av ideologi, indoktrinering och social reproduktion i svenska nyhetsmedier
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Problem bakgrund För sociologin borde massmedierna vara ett ytterst relevant forskningsobjekt, dels för att spåra och avtäcka samspelet mellan rådande diskurser i samhället och mediernas påverkan på dessa, men också för att studera institutionen som sådan, vilka roller spelar den i samhällstrukturen och i vilket beroendeförhållande står den till olika förekommande fält som ekonomi, politik och vetenskap? Speciellt frågorna kring makt, ideologiproduktion och social och kulturell reproduktion borde vara av särskild vikt för sociologin. Trots detta verkar få studier i Sverige vara gjorda med den inriktningen. LÄS MER
9. Från båt till folkrörelse : en studie av Dagens Nyheters skildring av veganer
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Problem: Medierna är en viktig faktor i formandet av vår världsbild. Trots den nya kommunikationsteknologins framväxt är traditionella medier såsom press, radio och TV fortfarande den huvudsakliga källan till information för oss medborgare. LÄS MER