Sökning: "Perspektiven"

Visar resultat 21 - 25 av 1243 uppsatser innehållade ordet Perspektiven.

  1. 21. Designing learning experiences for collaborative survival : Using stories about biodiversity measures in the construction sector

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Jonas Diego van Doorn; [2023]
    Nyckelord :Learning; design; interaction; biodiversity; construction; workshop; Lärande; design; interaktion; biologisk mångfald; konstruktion; verkstad;

    Sammanfattning : Biodiversity loss is increasing at an unprecedented rate, with the construction sector generating significant negative externalities. Developing an educational experience focused on biodiversity within this sector can enhance knowledge and expertise to mitigate such loss by showcasing resilient nature-based solutions. LÄS MER

  2. 22. Implementeringen av Nationella läkemedelslistan ur tre perspektiv - med hjälp av mjukt systemtänkande

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medicin och optometri (MEO)

    Författare :Sanna Jönsson; [2023]
    Nyckelord :eHealth; implementation; National Medication List; shared medication list; Soft Systems Methodology; Sweden; eHälsa; gemensam läkemedelslista; implementering; Nationella läkemedelslistan; Soft Systems Methodology; Sverige;

    Sammanfattning : Den 1 maj år 2021 infördes lag (2018:1212) om nationell läkemedelslista. Nationella läkemedelslistan (NLL) ska ge en samlad bild av patientens förskrivna och uthämtade läkemedel till hälso-och sjukvården, apoteken och patienten. LÄS MER

  3. 23. Autismvänliga miljöer i förskolan : En enkätstuide om autismvänliga miljöer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Wilma Eriksson Fältebrant; Diana Jalal; [2023]
    Nyckelord :ASD; Autism spectrum disorder; learning environments; special educational perspectives; AST; Autismspektrumtillstånd; lärmiljöer; specialpedagogiska perspektiv;

    Sammanfattning : The following study focuses on autism-friendly learning environments designed in preschool. The aim of this study is to find out if the knowledge and experience of the teachers in Swedish preschools is sufficient to design adapted in-house environments for children with autism spectrum conditions. LÄS MER

  4. 24. Tillgängliga lärmiljöer för elever i matematiksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Kersti Lundqvist; Åsa Alsén; [2023]
    Nyckelord :grundskola; inkludering; lärmiljöer; matematiksvårigheter; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Examensförordningen förtydligar att speciallärare har en viktig roll då det gäller att arbeta förebyggande och främjande med tidiga insatser på organisation-, grupp- och individnivå. Lärmiljöer innebär i praktiken den arbetsmiljö där elevers lärande sker. LÄS MER

  5. 25. Arbetet med barn i behov av särskilt stöd i förskolan : Uppfattningar och reflektioner bland förskollärare,specialpedagoger och rektorer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Abrahamsson; Klara Fahlgren; [2023]
    Nyckelord :Children with special needs; inclusion; preschool; special education.; Barn i behov av särskilt stöd; förskola; inkludering; specialpedagogik.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att utveckla kunskap om arbetssätt och uppfattningar bland olika yrkesgrupper om arbetet med barn i behov av särskilt stöd i förskolan. Yrkesgrupperna var förskollärare, specialpedagoger och rektorer. Den valda teorin vilade på de relationella och kategoriska perspektiven. LÄS MER