Sökning: "Postkolonialism litteratur"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden Postkolonialism litteratur.

  1. 1. Litteratur på många språk : utbud, urval och delaktighet på folkbiblioteken i tre kommuner i Skåne

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Senka Islamovic; [2022]
    Nyckelord :Public libraries; multilingualism; mother tongue; agency; diversity; participation; deconstructionism; postcolonialism; essentialism; transnationalism Folkbibliotek; mångspråk; modersmål; agens; mångfald; delaktighet; dekonstruktivism; postkolonialism; transnationalism; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : The purpose of this master’s thesis is to examine how multilingual literature is acquired by public libraries in three municipalities of varying sizes in Skåne: what channels are used for purchase, what the selection process is based on and whether the target population is involved in the process. It also looks to explore the extent to which the professional librarians are representative of the population at large. LÄS MER

  2. 2. Den etablerade kunskapens makt – en studie av icke-västerländsk litteratur i litteraturläromedel för gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Elias Björberg; Jonas Bengtsson; [2021-07-06]
    Nyckelord :läromedelsanalys; icke-västerländsk litteratur; svenskundervisning; postkolonialism; kvantitativ analys; innehållsanalys; performativitet;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker den icke-västerländska respektive västerländska fördelningen av litteratur i gymnasieundervisningens litteraturstudier. I syfte att utreda på vilket sätt icke-västerländsk litteratur framställs i svenskämnets läromedel studeras tre läroböcker från olika årtionden som behandlar just ämnesområdet litteratur. LÄS MER

  3. 3. Vietnamkriget i film : Mottagandet i Sverige 1978–79 av den första vågen av filmer efter krigets slut

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Björn Paulsson; [2020]
    Nyckelord :filmvetenskap; Vietnamkriget; receptionsteori; postkolonialism; filmgenre; nationell identitet;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker relationen mellan amerikanska krigsfilmer om Vietnam och det samtida mottagandet av dessa i Sverige. Frågeställningen lyder: Hur mottogs den första vågen av filmer med anknytning till Vietnamkriget som nådde de svenska biograferna 1978–79? Den historiska receptionsstudien utgår från samtida tidningsartiklar och recensioner från Kungliga Bibliotekets arkiv för svenska dagstidningar som berör åtta utvalda filmer: Hjältar (Heroes, Jeremy Paul Kagan, 1977), Rolling Thunder (John Flynn, 1977), The Boys in Company C (Sidney J. LÄS MER

  4. 4. Ge megafonen till andra författare. Icke-västerländska författare ska höras i klassrummet : En kvalitativ studie om svenskläraresskönlitterära val

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Sadia Harnafi; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract Huvudsyftet med denna uppsats är att undersöka om svensklärare i årskurs 7-9väljer icke-västerländska författare vid val av skönlitteratur. Även om det finns ett bakomliggande motiv till deras skönlitterära val kommer studien även att fokusera på hurvalet avicke-västerländsk litteratur kan bidra till ett mer vidgat perspektiv i undervisningen. LÄS MER

  5. 5. Representationer av spansk kultur i ett svenskt läromedel

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Digna Mena; [2020]
    Nyckelord :Kultur; interkulturell kompetens; läromedelsanalys; spanska; postkolonialism;

    Sammanfattning : Att lära sig ett nytt språk är mer än att lära sig tala eller behärska grammatiken, att lära sig ett språk är även att möta och förstå kulturen som språket förmedlar. I detta arbete undersöks vilken bild av den spanska kulturen ur ett antropologiskt och estetiskt perspektiv som läroboken ¡Qué bien¡ förmedlar. LÄS MER